SureBety – wszystko o zakładach bukmacherskich

    ARTYKUŁ

    Nie działa Internet

    ocena SureBety.pl
    Ty też oceń artykuł
    Ocena: 5/5
    Głosów: 1
    Aby ocenić artykuł, musisz się zalogować.

    Pytanie NIE brzmi "Czy Internet ulegnie awarii" tylko "Co zrobisz GDY Internet ulegnie awarii?". Pół biedy, jeśli możesz się bez niego obyć. Ale jeśli właśnie miałeś postawić zakład przedmeczowy, a mecz zaraz się zaczyna? Co wtedy?

    urzadzenia-mobilne.jpg

     

    1. Po co procedura Internetu?

    Kiedyś, dawno temu, wstałem rano i NIE włączył mi się komputer.

    Za nic nie chciał wstać. Co byś zrobił? Jaką procedurę naprawy zastosował? Masz taką? Zaniósłbyś do naprawy czy sam naprawiał? Wiedziałbyś od czego zacząć? Co byś sprawdzał?

    Szukałem takich procedur w Internecie i nie ma!
    Ludzie rzucają na forach ogólnikami...

    Nie ma jasnych wytycznych krok po kroku co sprawdzać (tak jak w przypadku, gdy Internet padnie). BTW dla bukmacherki też takiej nie ma, ale ją już tworzę.

    Komputer to podstawowe narzędzie pracy. Wiem, że jak czytasz procedurę przywracania Internetu o sprawdzeniu kabli, to wydaje się BANALNE. Zgadza się! Nie ma w tym nic odkrywczego, ale jest to uporządkowana wiedza.

    Nie docenisz tego aż ci się coś zepsuje w sytuacji kryzysowej (powodującej duże straty), a ty raz po raz będziesz w panice musiał walczyć po omacku (tak jak ja i może inni gracze) o to, żeby coś naprawić.

    Nie wszyscy są z miasta, gdzie jest światłowód. Niektórzy naprawdę MAJĄ problemy z Internetem czy komputerem. Niektórzy mają po 18 lat i do mnie piszą. Dlatego tworzę procedury.

    W krytycznej sytuacji procedury mogą uratować ci życie.
    Co zrobisz podczas zakładów na żywo, gdy padnie ci Internet???

     

    To ma być inspiracja do tworzenia procedur.
    Czy potrafiłbyś stworzyć procedurę na wypadek awarii komputera?
    Każda awaria przybliża cię do ulepszenia procedury.
    Każdy wypadek zbliża cię do ideału (jak analiza każdego wypadku w liniach lotniczych czy analiza każdego zakładu).

     

    Czy wiesz dlaczego mój komputer przestał wtedy działać?
    Otworzyłem obudowę. Był bardzo zakurzony. 

    Posprzątałem i... ku mojemu zdziwieniu komputer ruszył! :)

    Banalne, prawda?
    A czy wpadłeś na to czytając początek?

    2. Teczka z danymi

    Strona internetowa się nie ładuje? Przyczyn może być bardzo wiele. Co wtedy zrobić?

    Korzystam z Internetu mobilnego LTE i dla niego stworzyłem schemat. Jeśli natomiast korzystasz z innego rodzaju Internetu, to mimo to spróbuj go prześledzić. Wiele rzeczy powinno być podobnych.

    Internet może przestać działać w najmniej spodziewanym momencie. Aby być zawsze przygotowanym na szybką naprawę, sprawdź czy masz wszystkie dane zebrane w jednym miejscu.

    Ja trzymam wszystkie dane w teczce z umową o Internet. Jest tam też wydrukowana procedura na wypadek awarii Internetu.

    Przygotuj się na (następną) sytuację kryzysową, zanim nastąpi, aby oszczędzić sobie czasu i nerwów.

    Przygotuj i zapisz:

    • przyciskiem ctrl+D może dodać do ulubionych zakładek link do adresów startowych: 192.168.0.1 (u mnie ZTE LTE) albo 192.168.1.1 (u mnie TP-Link); to oszczędza mnóstwo czasu
    • na spodzie modemu masz podane hasło do logowania (domyślne "admin"), klucz WLAN (potrzebny, jeśli chcesz podłączyć inne urządzenia do obecnego Internetu) oraz adres strony do konfiguracji Internetu (najczęściej: 192.168.0.1), gdzie zmienisz ustawienia i połączysz się z Internetem
    • jeśli korzystasz z Internetu mobilnego, to potrzebujesz kod PIN do karty SIM, która znajduje się w modemie; kodu PIN szukaj na umowie o Internet lub w opakowaniu karty SIM (w teczce z umową?)
      UWAGA: 3-krotnie źle wpisany PIN wymusi wpisanie kodu PUK, który znajdziesz w opakowaniu karty SIM; jeśli nie możesz go znaleźć, ostatecznością jest wymiana karty SIM na nową u operatora, co pewnie będzie dodatkowo kosztować
    • w teczce warto zapisać swój nr telefonu karty SIM, która jest w modemie oraz numer telefonu twojego dostawcy Internetu - będzie potrzebny podczas każdej rozmowy z konsultantem infolinii
    • zapisz w teczce także kod abonencki (u mnie 8-cyfrowy), który służy do weryfikacji tożsamości na infolinii; musisz mieć go "pod ręką" zawsze gdy dzwonisz; znajdziesz go w umowie o Internet
    • zapisz w pamięci telefonu numer na infolinię dostawcy Internetu i podpisz np. "Internet"
    Kontakt Orange510 100 100
    Kontakt Netia (Netia nie działa)
    Kontakt UPC
    Kontakt Play: 790 500 500 (klient indywidualny)
    Kontakt Plus: 601 102 601
    Kontakt Vectra801 080 180

    3. Procedura "strona nie działa"

    3.1. Strona nie działa tylko u mnie?

    Aby się przekonać czy problem jest lokalny (po twojej stronie z powodu modemu lub komputera) czy po stronie dostawcy, wykonaj czynności:

    1. Jeśli inne strony działają, to problem pewnie dotyczy ustawień lokalnych na komputerze (np. przeglądarki lub ustawień modemu) albo ta strona ma problem z serwerem.
    2. Niezależnie od tego ile stron działa, kliknij kliknij ctrl+shift+DELETE (działa w przeglądarce Google Chrome, Firefox, OperaInternet Explorer; wymazywanie w Safari, wymazywanie w Samsung Browser) i wyczyść wybierając okres czasu "od początku": 
      • pliki cookie (ciasteczka - ustawienia preferencji dla poszczególnych stron) 
      • pamięć podręczną przeglądarki (dzięki tej funkcji niektóre zapamiętane strony ładują się z twojego komputera, a nie z Internetu, co przyspiesza ładowanie stron), 
      • Ustawienia witryn
      • Dane udostępnianych aplikacji 
    3. Jeśli strony nadal nie działają, zbadaj czy inne urządzenia widzą stronę.

    3.2. Czy strona działa z innych urządzeń?

    1. Sprawdź z innego urządzenia (inny komputer, laptop, tablet z połączeniem do Internetu) czy strona nadal nie działa.
      Jeśli na innym urządzeniu działa, problemem są ustawienia urządzenia, na którym strona nie działa.
    2. Sprawdź z innego urządzenia, korzystającego z innego Internetu (np. w telefonie, od sąsiada) czy strona nadal nie działa.
      Jeśli z innego Internetu strona się wyświetla, to zapewne problem jest z modemem.
    3. Niektóre strony są cenzurowane. Dotyczy to zwłaszcza stron hazardowych w Polsce. Aby ominąć obecną i przyszłą cenzurę, dobrze jest pozmieniać DNS-y na komputerze na google'owskie 8.8.8.8 zgodnie z tym artykułem:
      Jak odblokować bukmacherów?
    4. Jeśli strona nadal nie działa, to prawdopodobnie nastąpiła awaria serwera tej strony lub jest w trakcie zmiany DNS-ów (przenoszenie z jednego hostingodawcy do drugiego).
      Sprawdź fanpage tej strony czy widnieje jakiś komunikat o prowadzonych pracach. Jeśli nie, a strona należy do twoich ulubionych, możesz się skontaktować z jej właścicielem poprzez facebook czy email.
    5. Jeśli strony nadal NIE działają, przejdź do schematu "nie działa mi Internet".

    4. Procedura "Internet nie działa"

    Zakładam, że skonfigurowałeś prawidłowo modem/router i Internet działał, ale przestał.

    Przyczyn awarii Internetu powinieneś szukać według kolejności:

    1. Komputer (sprzęt i oprogramowanie)
    2. Połączenie komputera z modemem/routerem
    3. Moder/router (sprzęt i oprogramowanie)
    4. Połączenie z dostawcą
    5. Dostawca

    Możesz "szybko" sprawdzić czy jest problem z połączeniem:

    • wejdź w StartPanel sterowania → Wyświetl stan sieci i zadania
    • jeśli przekreślone jest połączenie między Komputerem a Siecią, to problem jest na linii komputer-modem (wykonaj poniższe kroki)
    • jeśli przekreślone jest połączenie między Siecią a Internetem, to problem jest na linii modem-dostawca_internetu (dzwoń do dostawcy)

    Postępuj według poniższych kroków. Jeśli pierwszy nie zadziała, przejdź do następnego.

    UWAGA:
    Jeśli ikonka Internetu jest zaznaczona wykrzyknikiem (w Windows 7 ikonka komputera obok godziny w prawym dolnym rogu z czarnym wykrzyknikiem na żółtym tle), to zapewne masz problem lokalny z połączeniem: albo problem z modemem albo problem na komputerze.

    4.1. Sprawdź czy kable się nie rozłączyły

    • Czy istnieje możliwość, że wyciągnąłeś nogi pod stołem i odpiąłeś jakiś kabel? Albo chociaż poluzowałeś zahaczając nogą? Czy coś mogło spaść na kabel i go uszkodzić?
    • Wyłącz komputer.
    • Odłącz obudowę od prądu (przycisk z tyłu obudowy z "I" na "O").
    • Dotknij czegoś metalowego, aby rozładować ładunek elektryczny na rękach.
    • Wyjmij i włóż kluczowe kable, które mogły ulec poluzowaniu.

    Jeżeli masz Internet dostarczany kablowo, sprawdź diodę opisaną "WAN". Jeśli nie świeci, zapewne uszkodzeniu uległ kabel lub port WAN na routerze. Dzwoń do dostawcy, by to sprawdził.

    4.2. Przeskanuj komputer pod kątem wirusów

    Niektóre wirusy mogą powodować problemy z połączeniem internetowym. Uruchom swojego antywirusa (masz go, prawda?) i upewnij się, że komputer jest dobrze chroniony.

    Ten proces trwa długo, więc możesz go zrobić od razu "w tle", wykonując w międzyczasie poniższe czynności.

    Jeśli zostanie zawirusowany router, to może się okazać, że jest on podatny na ataki i będzie trzeba go zmienić. Poszukaj więcej informacji nt. swojego routera.

    UWAGA:
    Jeśli ikonka Internetu jest przekreślona (w Windows 7 ikonka komputera obok godziny w prawym dolnym rogu przekreślona czerwonym krzyżykiem), to zapewne masz fizyczny problem z połączeniem: albo masz rozłączone kable albo problem jest po stronie dostawcy Internetu.
    Przejdź od razu do punktu telefonu do dostawcy Internetu. Dowiedz się czy wystąpiła jakaś awaria po ich stronie i poproś o instrukcje postępowania.

    4.3. Rozłącz i połącz Internet

    • wejdź w ustawienia Internetu
    • zaloguj się do strony konfiguracji Internetu przez 192.168.0.1
    • kliknij "Rozłącz", a następnie "Połącz" się ponownie z Internetem (niektóre modemy "zapychają się" i trzeba je cyklicznie restartować)

    4.4. Wyłącz i włącz modem/router

    Jeśli modem/router się nie świeci, sprawdź czy jest dobrze podłączony do zasilania. Jeśli trzeba, użyj innego gniazdka, by wykluczyć awarię gniazdka.
    Jeśli modem/router nadal się nie świeci w innym gniazdku, to wiadomo już, że przyczyną awarii jest modem/router.
    Trzeba go naprawić lub kupić nowy.

    Jeśli modem/router działa prawidłowo (świecą się diody):

    • wyłącz modem przynajmniej na 10 sekund (chodzi o to, by kondensatory miały czas na rozładowanie się)
    • włącz modem (ponowny rozruch zajmuje kilkadziesiąt sekund)
    • po uruchomieniu modemu zresetuj modem małym przyciskiem oznaczonym RESET (długopisem lub ołówkiem na przykład). Przytrzymaj przycisk aż do "mrugnięcia modemu"; to przywróci ustawienia początkowe
    • wejdź w ustawienia Internetu i połącz się z Internetem
    Jeśli połączenie zostało przywrócone, to oznacza, żeu modem/router był zawieszony i wymagał restartu. Jest to najczęstsza przyczyna awarii.

    4.5. Restart oprogramowania modemu

    Jeśli Internet nadal NIE działa, spróbuj zrestartować oprogramowanie:

    • zaloguj się do konfiguracji Internetu
    • kliknij w zakładkę Ustawienia
    • kliknij Ustawienia urządzenia
    • kliknij Restart

    4.6. Połączenie sieciowe

    Sprawdź na innym urządzeniu czy połączenie kablowe albo bezprzewodowa sieć działa.
    Jeśli tak, to problem jest z Twoim komputerem.

    • usuń zapamiętaną sieć (połączenie lokalne) 
    • dodaj ponownie połączenie sieciowe (będzie wymagane hasło dostępu do sieci i dane konfiguracyjne)
    • czy na pewno dane konfiguracyjne są prawidłowe? możesz sprawdzić na innym urządzeniu

    Jeśli sieć nie jest widoczna na innym urządzeniu, zapewne modem/router stracił zapisane ustawienia i trzeba go skonfigurować ponownie.
    Instrukcja konfiguracji jest dołączona do danego modelu modemu/routera. Jeśli jej nie masz, poszukaj instrukcji w Internecie z innego urządzenia (powinieneś ją mieć zapisaną na komputerze).

    Konfiguracja modemu/routera zwykle wiąże się z połączeniem kablowym między komputerem a modemem/routerem.

    4.7. Zmiana ustawień

    Możesz spróbować jeszcze takiej operacji, ale kontakt z Infolinią i tak będzie potrzebny.

    • zaloguj się do konfiguracji Internetu
    • wejdź w Ustawienia
    • kliknij Ustawienia sieci
    • kliknij Wybór sieci
    • spróbuj zmienić na "Tylko WCDMA" albo "Tylko GSM" i sprawdź czy coś to pomogło
    • niezależnie od wyniku skontaktuj się z Infolinią, mówiąc co już zrobiłeś

    4.8. Zadzwoń na infolinię

    W trakcie rozmowy zostaniesz zapytany prawdopodobnie o nr telefonu karty SIM oraz o kod abonencki. Przygotuj go przed rozpoczęciem połączenia.

    Po rozpoczęciu połączenia zawsze trafiasz na automat, który pyta Cię o dane. Dlatego przygotowałem sobie sekwencję cyfr do wciskania po realizacji połączenia, np. 1 519***345 2 3, co połączy mnie od razu z konsultantem ws. internetu mobilnego z identyfikacją mojego nr telefonu.

    Polecam sobie też spisać własną sekwencję i dodać ją do własnej procedury postępowania, którą będziesz trzymał w teczce dot. Internetu/komputera.

    Jeśli zalegasz z opłatami, to powiedzą ci o tym na infolinii. Poproś, by przywrócili Ci Internet, byś mógł zrobić przelew i od razu ureguluj zaległości.
    Pomyśl też dlaczego doszło do zaległości i jak je wyeliminować na przyszłość!
    Zwróć uwagę, że niektórzy operatorzy dają bonus za terminowe płatności (np. Orange).
    Jeśli to będzie 5 PLN miesięcznie, to rocznie wychodzi 60 PLN. Chyba warto wyrobić nawyk płacenia na czas, co?

    Jeśli powyższe czynności zawiodły, a po stronie dostawcy jest wszystko w porządku, to przyczyny awarii musisz szukać po swojej stronie (komputer/modem/połączenie).

    4.9. Czystość komputera

    Może się zdarzyć, że w wyniku zakurzonych elementów karty sieciowej, przestanie ona działać.

    Jeśli nigdy do niego nie zaglądasz, jest duża szansa, że to pomoże.

    4.10. Problem z kartą sieciową

    Może wystąpić problem z kartą sieciową lub jej sterownikiem.

    Może brakować kodeków lub sterowników. Trzeba zacząć od aktualizacji oprogramowania.
    Czy twój system operacyjny (Vista, XP) posiada Service Pack, którego jeszcze nie zainstalowałeś?

    Jeśli inne urządzenie łączy się z siecią prawidłowo, to przyczyny należy szukać w komputerze lub połączeniu komputera.

    • usuń i zainstaluj jeszcze raz kartę sieciową (powinna zostać wykryta automatycznie po wybraniu "skanuj w poszukiwaniu zmian sprzętu" w Menedżerze urządzeń (prawy przycisk na Komputer i Właściwości), po lewej "Menedżer urządzeń"); jeśli jej nie wykrywa, to jest z nią jakiś problem
    • ustaw ponownie IP, maskę, bramę domyślną i DNS-y

    4.11. Inne przyczyny awarii Internetu

    Przyczyną awarii mogą być także:

    • antywirus lub firewall blokuje dostęp; problemem może być Avast (wyłącz antywirus/firewall i zobacz czy pomogło; uruchom system operacyjny w trybie awaryjnym z obsługą sieci; ewentualnie szukaj rozwiązania w google)
    • co ostatnio instalowałeś? program kontroli rodzicielskiej? wyłącz podejrzane programy by sprawdzić
    • spróbuj czy adres "cyferkowy" się ładuje, np. 94.152.214.18; jeśli się ładuje, a adres www.SureBety.pl nie, to wystąpił problem z DNS-ami

    W ostateczności możesz poszukać pomocy na forum albo zadzwonić po informatyka.
    Szukaj w google pod "pogotowie komputerowe" + nazwa twojej miejscowości.

    Jeśli komputer jest bardzo zaśmiecony lub stary, może pomóc przywrócenie "ostatniego punktu przywracania" z backup'u lub reinstalacja systemu operacyjnego. Jest to ostateczność, jeśli wszystko zawiodło.

    5. FAQ

    5.1. Dlaczego Internet nie działa na wszystkich przeglądarkach?

    Przejdź do procedury nie działa mi Internet.

    5.2. Strona na telefonie nie działa

    Jak skonfigurować Internet w telefonie samodzielnie?

    Sprawdź na początek czy ustawienie telefonu są prawidłowe:

     

    • Czy masz włączoną transmisję danych?
    • Czy ktoś ci nie wyłączył trybu Wi-Fi?
    • Czy masz włączony tryb samolotowy, który blokuje dostęp do Internetu?

     

    Czy jesteś w miejscu, w którym może być problem z zasięgiem Internetu?

    Twój lokalny Internet Wi-Fi jest bezprzewodowy, a jego zasięg jest ograniczony. Każda ściana tworzy barierę dla sygnału wysyłanego z modemu/routera.

    Modemy dołączane do umowy zwykle mają słaby zasięg i nie wystarczają dla potrzeb całego domu.
    Jeśli chcesz mieć silny sygnał w całym domu, musisz zmienić modem (jeśli używasz karty SIM, to nowy modem też musi mieć tą opcję) lub dokupić router.

    1. Czy siła sygnału jest wystarczająca? Czy są elementy, które mogą mocno ograniczać moc sygnału takie jak grube mury, winda itp.?
    2. Możesz sprawdzić na stronie www operatora czy w twojej miejscowości jest zasięg Internetu.
    3. Sprawdź na innym urządzeniu (komputerze/laptopie/tablecie) czy różne strony internetowe działają.
      Jeśli strona działa na innym urządzeniu, to rozwiązania problemu należy szukać w telefonie.
      Jeśli strona NIE działa na innym urządzeniu, to przyczyną problemu będzie zapewne modem lub dostęp do Internetu.
      Sprawdź w powyższym artykule odpowiednią procedurę, w zależności od rodzaju problemu.

    W ostateczności możesz wyłaczyć telefon i wyjąć baterię. Potem włożyć ją i uruchomić telefon. Jeśli to nie pomoże, poszukać przywracania do ustawień fabrycznych.

    Jeśli Internet w komórce zaczął "zamulać", prawdopodobnie wykorzystałeś limit transferu i prędkość Internetu została ograniczona przez dostawcę.
    Musisz czekać do początku następnego okresu rozliczeniowego lub zapłacić za dodatkowy transfer.

    5.3. Dlaczego Internet zamula?

    1. Być może skończył Ci się miesięczny pakiet transferu. Czy pobierałeś duże pliki lub oglądałeś dużo filmów w ostatnim czasie?

    Po przekroczeniu limitu transferu, prędkość Internetu gwałtownie maleje, a strony długo się ładują.

    Zaloguj się do konfiguracji Internetu i sprawdź Status → Statystyki → wielkość całkowitego użycia transferu dla bieżącego miesiąca. Jeśli nie ma tam informacji jaki limit transferu Ci przysługuje, zadzwoń na infolinię dostawcy Internetu.

    Dokupienie transferu (np. 10 GB za 10 PLN) to zwykle relatywnie duży koszt. Postaraj się nie przekraczać limitu następnym razem.

    2. Być może pobierasz duże pliki i twoje łącze internetowe jest zapchane.

    Jeśli używasz programów typu BitTorrent, mogą one nadmiernie obciążać twoje łącze. Może to być także wynik działania wirusa (przeskanuj komputer). Kliknij ctrl+alt+DELETE (Windows 7) i uruchom Menedżera zadań. Przejdź do zakładki Sieć i przewiń w dół wszystkie wykresy sprawdzając czy Połączenia nie obciążają blisko 100% twojego łącza. Zamykaj poszczególne programy (zakładka Aplikacje i ewentualnie Procesy), obserwując wpływ na połączenie. Zmień ustawienia problemowych aplikacji.

    3. Być może zbyt wielu użytkowników korzysta na raz z jednego łącza.

    Dowiedz się kto jeszcze korzysta z twojego Internetu. Sprawdź czy inni domownicy nie oglądają jakichś filmów lub nie ściągają "ciężkich plików". Czy ktoś mógł poznać hasło do twojego modemu (twojej sieci) i z niego korzysta?

    UWAGA:
    Skopiuj sobie powyższe procedury, abyś miał je dostępne na swoim komputerze. W razie awarii Internetu, będziesz miał do nich dostęp. Polecam przerobienie ich w Wordzie pod kątem swoich potrzeb i wydrukowanie. Całość proponuję trzymać w teczce z umową o Internet, na brzegu której wypisane są najważniejsze dane konfiguracyjne, potrzebne do połączenia z Internetem, i o które pytają na infolinii.

    6. Podsumowanie

    Jest 1 rzecz, którą powinieneś zrobić zanim przestanie działać Internet czy komputer. Przemyśleć co zrobisz w takiej sytuacji. I zapisać swoje myśli!

    Jak padnie ci Internet, to czy skorzystasz z Internetu w komórce? Masz zapisane hasła na komputerze, który padł, czy w notesie, który jest bezpiecznie schowany na wypadek włamania?
    Czy masz zapisane hasła na komórce tak, żeby były łatwe do wykradzenia przez wirusy?

    Nie możesz przygotować się na każdą sytuację kryzysową, ale wiele z nich na pewno się pojawi i dają się przewidzieć. Warto poświęcić 1 dzień, by stworzyć procedury i uporządkować najważniejsze informacje, które w dużych emocjach nie będą takie łatwe do przypomnienia.

    komentarzu zapisz swoje spostrzeżenia, jeśli schemat jest niedokładny w którymś momencie. Chciałbym, aby był prawidłowy niezależnie od rodzaju Internetu.

    Zobacz też:
    Jak chronić komputer?
    Chroń swoje dane

    Ostatnia aktualizacja: 27.03.2020

    Ty też oceń artykuł
    Ocena: 5/5
    Głosów: 1
    Aby ocenić artykuł, musisz się zalogować.


     


    Nie jesteś zalogowany.
    ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.




    Komentarze (4)



    • anonim IP: 87.206.***.**
      26-03-2020 18:12 (czw)

      Komentuje pierwszy raz ale czytam od daaawna. 

      Autorze, ludzie tutaj aby grać u bukmacherów gimnastykuja sie z dns-ami, vpn-ami, pisza skrypty, różnego rodzaju programy, obchodzą zabezpieczenia, kombinuja itp itd... 

      a Ty tu proponujesz sprawdzenie 'czy kabel sie nie obluzowal' bądź by usunąć ciasteczka? Dla ludzi takich jak my (zaliczam sie do tej grupy) to wiedza POWSZECHNA. 

      Oj nietrafiony artykuł, zły 'target'. 

      Pozdrawiam

      Odpowiedzi: 1
      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    • anonim IP: 37.17.**.**
      25-03-2020 10:40 (śr)

      Czy to poradnik dla idioty ? Kurwa, nie mam słów 

      Odpowiedzi: 1
      0 0 Odpowiedz

      Odpowiedz na komentarz

      Nie jesteś zalogowany,
      ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.
      Podaj powód zgłoszenia komentarza do usunięcia

      zamknij ×

    Logowanie

    W celu zalogowania się na swoje konto, wypełnij poniższy formularz. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta - zarejestruj się.



    zamknij ×
    Popover Starter

    Jednorazowa oferta

    Jeżeli chcesz:

    Oferuję Ci ZA DARMO 31 minut nagrania video.


     Zgadzam się z Polityką Prywatności
    Top