SureBety – wszystko o zakładach bukmacherskich

    Sztuczna inteligencja w zakładach sportowych

    21-01-2019, godzina 10:16 UTC+0100 | Ostatnia aktualizacja: 27-07-2020 00:20

    Ty też oceń ten post
    Ocena: 5/5
    Głosów: 1
    Aby ocenić ten post, musisz się zalogować.

    Przyszłość zakładów bukmacherskich czy pokera należy do sztucznej inteligencji (ang. AI = Artificial Intelligence). Stare metody poszukiwania przewagi nad bukmacherem wciąż jeszcze działają, ale za 5, 10, 15 lat mogą stać się przeżytkiem. Dlatego już dziś warto zorientować się w nowym trendzie, który nadchodzi wielkimi krokami.

    sztuczna-inteligencja-szachy.jpg

    Era Eldorado (lata 90.)

    Surebety

    Przypomnijmy, że w latach 90., kiedy Internet dopiero rozwijał się w Polsce, w zakładach bukmacherskich panowało tak zwane "Eldorado". Bukmacherzy nie mieli systemu powiadamiania o tzw. surebetach, tzn. sytuacjach, w których gracz mógł zarobić bez ryzyka, obstawiając zakłady u różnych bukmacherów. Można było obstawić u jednego bukmachera na jedno zdarzenie, a u drugiego bukmachera na zdarzenie przeciwne i niezależnie od wyniku zarobić pewien procent sumy postawionych stawek.

    Gang matematyków i gang Hole-in-One

    Niektórzy gracze zamiast obstawiania surebetów woleli ocenić który bukmacher się pomylił i obstawiać kombinacje valuebetów za pomocą zakładów systemowych. W kombinacja wartość przewagi gracza była przemnażana przez siebie i przy dobrym doborze stawek, statystyka zawsze działała na korzyść takich graczy. Jeszcze dziś da się tak ogrywać bukmacherów, ale jest to dużo trudniejsze niż kiedyś.

    Przykładem takiego gracza z Polski jest Marcin Krzywkowski.

    W latach 90. "Gang Matematyków" prawie rozbił tym systemem gry w Polsce Toto-mixa, a w Wielkiej Brytanii "Gang Hole-in-One" pokonał bukmacherów na ponad £500,000 obstawiając golfa.

    Era Big Data (2001-2015)

    BetRadar i limity

    W 2001 roku powstała firma wspomagająca bukmacherów w walce z surebetami - BetRadar.

    Po zintegrowaniu programu BetRadar z kursami bukmacherów, bukmacherzy byli ostrzegani o zbyt dużej rozbieżności kursów w stosunku do innych bukmacherów na danym rynku. Dzięki temu mogli szybko zareagować.

    Jednocześnie bukmacherzy wiedzieli którzy gracze regularnie obstawiali surebety i valuebety. Takich graczy limitowano co do stawek. W dobie kont zakładanych przez Internet nie stanowiło dużego problemu. Gracze zakładali multikonta na inne osoby, aby móc nadal obstawiać, choć było to niezgodne z Regulaminem bukmachera. Obie strony starały się doskonalić w strategii maksymalizacji zysków.

    W zakłady ostatecznie włączyli się politycy, którzy wprowadzając ustawę hazardową w 2010 i w 2017 roku, mocno utrudnili życie graczom zakładów bukmacherskich i pokera w Polsce. Zawodowi gracze zostali tym samym zepchnięci do szarej strefy i są zmuszeni do obstawiania za granicą.

    Statystyka dużych liczb

    Początkowo bukmacherzy i gracze opierali się na danych statystycznych. Nie było to jeszcze idealne podejście, ale dawało solidne podstawy w szacowaniu szans zwycięstwa poszczególnych drużyn czy zawodników.

    Sztuczna inteligencja w zakładach

    Pierwsze programy sztucznej inteligencji do zakładów bukmacherskich pojawiły się już w latach 2000-2010. Niektóre projekty upadły, ale te które przetrwały, są warte zainteresowania.

    Era Sztucznej Inteligencji (2015-)

    W 2010 roku powstała firma DeepMind, którą w 2014 przejął Google. DeepMind w 2015 roku skorzystał z ogromnej mocy obliczeniowej Google i stworzył projekt AlphaGo Zero, wykorzystujący sztuczną inteligencję, by pokonać mistrza Europy - Fan Hui - w grę "Go" (gra "Go" jest uważana za bardziej skomplikowaną od szachów).

    W grudniu 2017 projekt AlphaZero pokonał StockFish 8 — najsilniejszy silnik szachowy — opierając się już na doświadczeniu z AlphaGo. Co prawda silnik StockFish miał dosyć ograniczony RAM, ale nie ulega wątpliwości, że w relatywnie krótkim czasie udało się stworzyć bardzo potężne narzędzie, które radzi sobie równie dobrze, a nawet lepiej niż narzędzia nie wykorzystujące sztucznej inteligencji.

    W 2017 roku inny projekt sztucznej inteligencji - Libratus - pokonał najlepszych pokerzystów na świecie!

    W roku 2019 bukmacherzy wykorzystują jeszcze Big Data do szacowania kursów, ale te mają słabości, bo nie uwzględniają "nietypowych" czynników takich jak pogoda, podejrzenie kontuzji ważnego zawodnika, ustawiane mecze itp. Z typowymi meczami radzą sobie natomiast znakomicie.

    Zalety i wady sztucznej inteligencji

    Sztuczna inteligencja może poskromić tylko typowe wzorce i zastąpi modele statystyczne. Może ocenić szanse zdarzenia, które nie miało miejsca w przeszłości.

    Sztuczna inteligencja ma natomiast kilka słabych punktów, a ideał nigdy nie powstanie. Struktura sieci sztucznej inteligencji może zostać źle zaprojektowana. Pod uwagę mogą być brane niewłaściwe czynniki jako dane wejściowe (np. obecność danego zawodnika w składzie, którego jakość gry nie jest stała w czasie). 

    Jeśli jesteś zainteresowany szukaniem valuebetów, może to być ciekawy kierunek polecany informatykom. Z drugiej strony musisz wiedzieć, że bukmacherzy używają sztucznej inteligencji przeciwko tobie przy szacowaniu kursów, wykrywaniu ustawianych meczy czy wykrywaniu nieopłacalnych graczy.

    Podsumowanie

    Żyjemy w świecie szybkiego postępu technologicznego. Samochody autonomiczne będą wypełniać coraz liczniej nasze drogi. Inteligentne roboty sprzątające będą wkrótce naszą codziennością. Zgodnie z ideami przedstawionymi w książce Factfulness, jesteśmy świadkami dużych zmian.

    Wiele ze strategii bukmacherskich sprzed 10 lat nie zadziała już w dzisiejszym świecie. Jest tylko kwestią czasu jak sztuczna inteligencja będzie stosowana do zakładów bukmacherskich czy pokera online.

    Z jednej strony jest to duża szansa, a z drugiej duże zagrożenie. Obraz możliwej przyszłości został przedstawiony w znakomitym filmie "Ja, robot".

    Aby utrzymać się na rynku zakładów, potrzebujesz znaleźć swoją niszę. Wystarczy niewielki rynek lub odkrycie pewnej słabości bukmachera, by regularnie móc go ogrywać.

    Jeśli zainteresował Cię ten temat, proponuję zbadać darmowe ligi programu Odds Wizard, z którego wyników byłem zadowolony. Miałem płatną wersję. Obecnie już z niego nie korzystam.

    Literatura

    [1] Sztuczna inteligencja wygrywa w szachy

    [2] AlphaZero wygra niedługo w DOTA i StarCrafta


    Komentarze

    • 2019-01-28 07:15

      Sumkossz uległeś popularnemu stereotypywi.

      Czy powstanie komputerów spowodowało, że mniej osób pracuje?

      Rozwój sztucznej inteligencji sprawi, że ludzie przestaną wiele rzeczy robić mechanicznie/ręcznie, a zajmą się czymś innym, gdzie technologia sobie nie poradzi. Ktoś musi nadzorować tą pracę.

      Automatyzacja zastąpiła wiele rąk do pracy fakt, ale wciąż są duże pokłady, gdzie ludzie mogą pracować, tylko trzeba chcieć się dostosować do warunków na rynku pracy...

    • 2019-01-27 22:04

      Chyba Śnisz

    • 2019-01-21 20:48

      Sztuczna inteligencja sprawi, ze coraz mniej ludzi bedzie musiało pracować, daje to nadzieję na lepszą przyszłość.

     

    Nie jesteś zalogowany.
    ...a zalogowani dostają więcej. Zaloguj się, jeśli chcesz skomentować ten artykuł.

    Logowanie

    W celu zalogowania się na swoje konto, wypełnij poniższy formularz. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta - zarejestruj się.



    zamknij ×
    Popover Starter

    Jednorazowa oferta

    Jeżeli chcesz:

    Oferuję Ci ZA DARMO 31 minut nagrania video.


     Zgadzam się z Polityką Prywatności
    Top