Któż z nas nie lubi warkotu silnika i szybkich samochodów? Sporadyczne wypadki, widok z kokpitu bolidów, manewry wyprzedzania, wizyty w pit stopach to to, co fani formuły 1 kochają najbardziej! F1 to niszowy sport, który bywa nieprzewidywalny i dlatego tylko nieliczni potrafią na nim dobrze zarobić.
Formuła 1 to królowa sportów motorowych. Marki, które zajmują czołowe pozycje w tych wyścigach, należą do najbardziej elitarnych na świecie. O dominacji któregoś z teamów (drużyny) decyduje często technologia. Swoje lata dominacji w formule 1 miały takie zespoły jak Ferrari (224 zwycięstwa do 2015), McLaren (‘, 182), Williams (‘, 114), Lotus (81), Red Bull (50) i triumfujący 2014-2015 wśród konstruktorów Mercedes (45).
W Polsce formuła 1 nie jest popularna. Najbliżej mamy do toru w Austrii, gdzie wyścig odbywa się na przełomie czerwca i lipca.
Polecany bukmacher:
Spis treści
1. FIA
Dla każdego noworozpoczynającego się sezonu FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) wprowadza mniejsze lub większe zmiany w przepisach. Organizatorzy tak modyfikują przepisy, aby rywalizacja pozostała ciekawa i możliwie wyrównana.
Na początku XXI wieku sytuacja zaczęła zmieniać się na korzyść “biednych” zespołów. Wprowadzone zostały ograniczenia dot. budżetu, a także zakaz testowania auta podczas tzw. dni testowych. Jedyne dozwolone dni testowe to te ustalone przed sezonem przez FIA. Wcześniej ogromnie dużą przewagę miało chociażby Ferrari, które posiadało praktycznie nieograniczony budżet. Dysproporcje nadal występują, ale już nie tak duże.
2. Zasady wyścigów
Weekend wyścigowy rozpoczynają trzy sesje treningowe. Są one ogromnie ważne, gdyż pozwalają każdemu teamowi na opracowanie optymalnych ustawień bolidu na sobotnie kwalifikacje i niedzielny wyścig.
Kwalifikacje składają się również z trzech części Q1: 18 min, Q2: 15 min, Q3: 12 min. Z każdą kolejną częścią odpadają kierowcy, którzy nie zakwalifikowali się do kolejnejego etapu. Najlepsze czasy uzyskane w kwalifikacjach stanowią o pozycjach startowych w wyścigu. Sam wyścig trwa przeważnie nie dłużej niż 2 godziny i liczy ponad 300 km. Jego długość może być zależna chociażby od safety cara (wóz bezpieczeństwa), który pojawia się w nadzwyczajnych sytuacjach.
3. Czynniki sukcesu
Bolid – budowane na konkretny sezon zgodnie z określonymi przepisami. Te najlepsze mogą z ostatniej pozycji startowej znaleźć się w czołówce wyścigu. Nazwa wywodzi się od rodzaju meteorytu. W ramach bolidu można wyszczególnić ważny czynnik – opony.
Kierowca – większość kierowców Formuły 1 zaczyna od kartingów, by dostać się przed prestiżową kierownicę formuły 1 z ponad 20 przyciskami i pokrętłami. Każda stajnia (drużyna) ma 2 kierowców podstawowych i przynajmniej 1 testowego.
Team order – czyli polecenie zespołowe od szefa drużyny do kierowcy, zwykle by jeden z kierowców zespołu przepuścił drugiego, co ma maksymalizować ilość zdobytych przez zespół punktów i minimalizować ryzyko kolizji bolidów tego samego teamu i jednocześnie utrudniać rywalom wyprzedzanie (jak w żużlu). Team order był zabroniony w latach 2002-2010, ale z uwagi na trudność jego wyegzekwowania, został zniesiony. Przez kibiców może być postrzegany jak ustawianie wyścigu, ale w praktyce jest po prostu elementem strategii zespołów.
Profil toru – profil toru determinuje ilość miejsc, w których wyprzedzanie może nastąpić. Ciężko wyprzedzać, gdy jest dużo zakrętów, a tor jest wąski. Na długich prostych kluczowe jest przyspieszenie i maksymalna prędkość bolidu.
Warunki pogodowe – jeśli będzie padał deszcz, ważna jest jego długość trwania, a nawet spodziewana temperatura. Teamy dostosowują strategię do pogody i wielkości przewag czasowych na torze.
Safety car – samochód bezpieczeństwa, który pojawia się w trakcie niebezpiecznych warunków na torze – zwykle po wypadku czy w czasie ulewy. Start wyścigu czasem obfituje w kolizje, co zwykle powoduje konieczność wprowadzenia safety cara. Niektórzy bukmacherzy oferują zakłady na to czy w danym wyścigu samochód bezpieczeństwa pojawi się na torze. W 2015 roku został wprowadzony Wirtualny Samochód Bezpieczeństwa.
Awarie bolidów – aktualnie o wiele rzadsze niż kiedyś, ale też trzeba mieć je na uwadze.
PIT STOP – (ang. postój na kanale) moment zmiany opon, tankowania czy naprawy spojlera ma duże znaczenie ze względów taktycznych, zwłaszcza w zmiennych warunkach pogodowych. Na trasach ok. 300 km zwykle dokonuje się 2 pit stopów. Źle wykonany pit stop zaprzepaszcza szanse na dobrą pozycję, co przyczynia się do nieprzewidywalności F1.
Kolizje bolidów – bywa, że kierowca jedzie bardzo dobry wyścig, aż tu nagle otrzymuje potężne uderzenie i nie może dalej jechać. Niczym nie zawinił, ale fakt faktem, że zakończył wyścig i nie zdobędzie punktów. Polecam zbadać statystyki ukończenia wyścigów przed dany team/kierowcę.
Formuła 1 jest niebezpiecznym sportem, ale wypadków śmiertelnych jest coraz mniej z każdą dekadą. F1 jest jednym z bezpieczniejszych sportów motorowych.
Spektakularność kolizji bolidów na pewno jest jednym z czynników, który wzbudza zainteresowanie i emocje widzów.
Kary od sędziów – w zdecydowanej większości wyścigów widzimy jak kierowcy posłusznie je wykonują. Są przyznawane za złamanie regulaminu w czasie wyścigu, czyli najczęściej za spowodowanie kolizji, uszkodzenie innego bolidu. Zwykle karą jest przejazd przez aleję serwisową lub kara czasowa w postaci doliczenia np. 25 sekund do końcowego rezultatu.
4. Porady dla typerów
Najpopularniejszymi zakładami są oferty na zwycięzcę wyścigu oraz zakłady typu H2H.
Wyścigi Formuły 1 potrafią być bardzo nieprzewidywalne, co może być zaletą, ale też wadą dla typerów. Dlatego nie polecałbym obstawiania najniższych kursów, gdyż mają one zazwyczaj niskie value.
Przed każdym wyścigiem należy sprawdzić warunki pogodowe. Jeśli będą zmienne, trzeba wiedzieć jak poszczególne teamy potrafią sobie poradzić z przewidywaniem pogody i z jazdą w określonych warunkach.
Aby uzyskać dostęp do najświeższych informacji polecam strony anglojęzyczne, gdyż te w Polsce są często tłumaczeniem wspomnianych. Jeśli nie muszą to być informacje z pierwszej ręki, wystarczą polskie serwisy.
Wyścigi są transmitowane w polskojęzycznej wersji na Polsacie Sport Extra. Trzeba pamiętać, że występuje opóźnienie, a wyniki na żywo najlepiej śledzić na oficjalnej stronie F1.
Jest wiele gier komputerowych o tematyce Formuły 1. Jest to bardzo dobry sposób by wczuć się w rolę kierowcy bolidu i poznać lepiej czynniki, które decydują o zwycięstwie w wyścigu, a co za tym idzie lepiej zarabiać na tej dyscyplinie. Polecam tylko najnowsze wersje gier, typu F1 2015.
Sezon rozpoczyna się w marcu a kończy w listopadzie. W 2016 roku sezon składa się z 21 wyścigów. Przed rozpoczęciem sezonu trzeba się dowiedzieć jakie zostały wprowadzone zmiany technologiczne i zmiany w przepisach.
5. Bukmacherzy do Formuły 1
Najlepszy bukmacher dla zawodowych graczy i w tym przypadku ma najlepsze kursy do obstawiania F1. Największą ofertę ma największy bukmacher europejski. Giełdy zakładów cechuje zwykle mała płynność, co może być okazją do wystawiania niskich kursów i tym samym solidnych zarobków na niespodziankach.
Z uwagi na prawo hazardowe w Polsce nie mogę publicznie podać nazw zagranicznych bukmacherów.
Napisz do mnie, to prześlę Ci je emailowo…
…albo przejrzyj listę bukmacherów:
Literatura
[1] formula1.com – oficjalna strona F1: zdjęcia, newsy, opis wyścigów, kierowców, teamów, przepisy, czasy na żywo, wyniki, bilety, sklep [2] Szybko, szybciej, najszybciej. Formuła 1 Sokolim Okiem – prawdopodobnie najlepsza książka o Formule 1 niezależnie od poziomu wtajemniczenia w F1 (kompendium wiedzy + historyczne rarytasy + wyjaśnienia technologiczne). [3] f1.dziel-pasje.pl – opis teamów, kierowców i forum dla fanów F1 [4] Fizyka formuły 1 – Przemysław Borys, Politechnika Śląska 2009Polecany bukmacher:
Jak możemy poprawić artykuł?
Jeśli chciałbyś dać nam możliwość odpowiedzi, to podaj email:
Dziękujemy za przesłanie opinii.