Jeśli masz stale zarabiać na zakładach, nie wystarczy tylko chcieć. Musisz bardzo tego bardzo pragnąć, mieć powody do gry i przede wszystkim lubić to, co robisz!

Mężczyzna w koszuli i krawacie patrzy na marchewkę wyciągniętą na kiju zza jego pleców

Motywacja zewnętrzna jest słabą formą motywacji, bo gdy znika marchewka, znika też motywacja.
fot. Shutterstock (66432100)

1. Definicja motywacji

Def. Motywacja to wszystkie mechanizmy odpowiedzialne za podjęcie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie działań[1].

Słowo motywacja pochodzi z łacińskiego moveo, movere i oznacza wprawiać w ruch, popychać, poruszać, dźwigać. Termin motywacja jest złożony z dwóch słów: motywu i akcji. Człowiek musi mieć cel, powód, bodziec (motyw), aby cokolwiek zrobić (akcja).

Za twórcę motywacji uważa się Roberta Woodwortha (znany z wprowadzenia wzoru zachowania bodziec-reakcja), zaś empirycznie zasłużył się Edward Tolman (behawioryzm celowościowy).

2. Potrzeby

2.1. Dlaczego działamy?

Dlaczego poświęcamy czas i pieniądze, aby coś osiągnąć?

Jeśli się chwilę zastanowisz, to zauważysz, że za każdą czynnością stoi zaspokojenie potrzeb.

Jesteś głodny? Jesz.
Podobają Ci się dziewczyny? Pewnie hormony wywołują wewnętrzne napięcie i organizm “domaga się” rozładowania tego napięcia.

Gdy nie było potrzeb, wielu rzeczy byśmy nie robili.

A jaką potrzebę zaspokaja obstawianie zakładów bukmacherskich czy podejmowanie ryzyka finansowego?

2.2. Piramida potrzeb Maslowa

Aby lepiej zrozumieć nasze motywatory (to, co nas pcha do działania), przyjrzyjmy się najbardziej znanej klasyfikacji potrzeb, którą jest piramida Maslowa.

piramida-potrzeb-maslowa600x335.jpg

Piramida potrzeb według Maslowa, Zarzyccy.pl

  1. Potrzeby fizjologiczne — picie, jedzenie, wydalanie, popęd seksualny
    Czy nie siedzisz przy komputerze dłużej niż powinieneś, pomimo ogromnego zmęczenia?
  2. Potrzeba bezpieczeństwa — brak fizycznych zagrożeń (schronienie, azyl), stałe źródło przychodu
    Czy zakłady bukmacherskie mają rozwiązać Twoje problemy finansowe?
  3. Potrzeba przynależności — chęć akceptacji, przynależności do grupy, elity
    Czy obstawianie zakładów ma sprawić, że poczujesz się elitarnie?
  4. Potrzeba szacunku i uznania — chęć odniesienia sukcesu, dokonania czegoś wielkiego
    Czy obstawianie zakładów sportowych ma komuś udowodnić, że “znasz się na rzeczy”?
  5. Potrzeba samorealizacji — rozwijanie swoich talentów, zainteresowań
    Czy obstawiasz zakłady bukmacherskie, aby poznać lepiej tą branżę i zobaczyć dokąd prowadzi?

2.3. Potrzeby niższego i wyższego rzędu

Hierarchia potrzeb Maslowa mówi o tym, że potrzeby niższego rzędu (fizjologiczne i bezpieczeństwa) dominują nad potrzebami wyższego rzędu (przynależności, uznania i samorealizacji).

Jeżeli na przykład masz dwie niezaspokojone potrzeby fizjologiczną (musisz do toalety) i samorealizacji (chcesz wytrzymać do końca drugiej połowy żeby nie przeoczyć fragmentów meczu), to potrzeba niższego rzędu ma często priorytet. Oczywiście doświadczenie nauczyło Cię, by zagłuszać pewne potrzeby, odwlekać je w czasie. Nie możesz tego jednak robić w nieskończoność i gdy potrzeba jest bardzo silna, to zdominuje pozostałe potrzeby.

Tu należy wspomnieć, że niezaspokajane potrzeby, są często “spychane do podświadomości” i mogą powodować choroby psychiczne. Osoby zainteresowane tym tematem odsyłam do lektury: Sigmunt Freud – Wstęp do psychoanalizy (książka naukowa) albo Stuart Shanker – SELF-REG (o poznawaniu swoich emocji i motywatorów).

2.4. Źródło motywacji

Ilość poziomów w piramidzie potrzeb oraz kolejność tych potrzeb są sprawą indywidualną.

Na przykład rozwój osobisty może być dla Ciebie ważniejszy od potrzeby uznania. Źródłem motywacji są więc przede wszystkim potrzeby niższego rzędu. Gdy zostaną zaspokojone, to przestają motywować (prawo homeostazy jako zachowanie równowagi między wewnętrznym a zewnętrznym środowiskiem organizmu). Aby nadal działać efektywnie, potrzebujesz nowego źródła motywacji. Bez nowego celu, poziom motywacji spadnie.

Zadanie:

  1. Gdzie jesteś na piramidzie potrzeb? (czy potrzeba bezpieczeństwa jest już zaspokojona?)
  2. W zaspokojeniu której potrzeby mają pomóc zakłady bukmacherskie? Czy działają na więcej potrzeb?
  3. Czy zakłady będą dobrym/optymalnym rozwiązaniem do zaspokojenia/wsparcia tej potrzeby/potrzeb?
  4. Co będzie Twoim źródłem motywacji (do działania)?

3. Prawo Yerkesa-Dodsona

[w trakcie pisania]

4. Motywacja wewnętrzna vs zewnętrzna

4.1. Motywacja zewnętrzna łatwo wygasa

Motywacja wewnętrzna to motywacja, która pochodzi od Twojego organizmu.
Motywacja zewnętrzna pochodzi z zewnątrz organizmu.

Jeśli motywatorem Twojego działania jest w głównej mierze motywacja wewnętrzna, to będzie ona trwała, dopóki nie zmienią się Twoje potrzeby.
Motywacja zewnętrzna łatwo wygasa, bo trudno się z nią identyfikować. Jest często stosowana w tresurze zwierząt (bodziec → reakcja), ale czasem także w korporacjach ludzkich.

Przykładami motywacji zewnętrznej są:

  1. Motywacje pieniężne: podniesienie pensji pracownikowi, premie, bonusy za wyniki.
  2. Bogate środowisko pracy: catering, dobry sprzęt.
  3. Dodatki: karta na siłownię czy opieka medyczna.

Wszystkie te motywatory są “miłym dodatkiem”, ale jeśli pracodawca opiera się w motywowaniu pracownika na tych aspektach, to motywacja pracowników szybko wygaśnie – Ci wkrótce przyzwyczają się do “nowych standardów” i uznają nowy poziom za “normę”, która im się należy.

Badania pokazują, że nie większość z nas nie pracuje dla pieniędzy. Te są związane z potrzebą bezpieczeństwa, która u większości Polaków jest już zaspokojona. W pracy szukamy więc zaspokojenia potrzeb wyższego rzędu: przynależności (np. praca grupowa nad wspólnym projektem), uznania (pochwały prezesa) i samorealizacji (szkolenia).

Przykładowo, powinieneś być zadowolony z wykonywanej pracy, jeśli będą spełnione warunki [4]:

  1. Charakter wykonywanej pracy jest zgodny z Twoimi preferencjami.
  2. Stawiane cele są jasno określone i znaczące.
  3. Praca daje Ci możliwość rozwoju.

4.2. Zaangażowanie jest kluczem do sukcesu

Czy Twoja motywacja do obstawiania zakładów jest wewnętrzna? Jeśli jest zewnętrzna, to od razu Ci powiem, że moim zdaniem nie osiągniesz sukcesu w zakładach. Lepiej poświęć czas na to, co jest Twoją pasją.

Zarabianie na zakładach jest bardzo trudne i wymaga dużego wysiłku. Na drodze będziesz musiał pokonać wiele przeszkód. Będzie ponosił wiele porażek. Czy na pewno należysz do grona najlepszych ~5% graczy, którzy regularnie zarabiają na zakładach? Da się to zrobić, ale potrzebujesz zaangażowania. Wiara w sukces podtrzyma Twoje zaangażowanie. Bez wiary, że może się udać, prawdopodobnie zrezygnujesz na pierwszej wielkiej przeszkodzie.

4.3. Jak się zmotywować?

Przychodzi taki moment, że człowiekowi już się nie chce. Ciężko jest się wtedy zmotywować. Co wtedy zrobić? Każdą osobę motywują inne czynniki. Dlatego sam musisz przemyśleć, które z motywatorów będą działać skutecznie na Ciebie.

Oto ogólne wytyczne, które powinny się sprawdzić także w Twoim przypadku [2]:

Biznesman podzielił sześciokąt na 6 mniejszych sześciokątów

Rozbicie celu na mniejsze, osiągalne składowe,
fot. Shutterstock

  1. Analiza celów – co jest dla Ciebie najważniejsze? Podstawą jest podział na zadania: WAŻNE/PILNE, WAŻNE/NIEPILNE, NIEWAŻNE/PILNE I NIEWAŻNE/NIEPILNE. Następnie ustalenie właściwych priorytetów. Największą motywację, jaką jest motywacja wewnętrzna, wzbudzisz przez zrobienie rzeczy istotnych dla Ciebie.
  2. Poprawa zarządzania czasem – dzielenie pracy na etapy, rozpoczynanie dnia od najważniejszych zadań itp.
    Są duże zadania, których nie da się zrobić w 1 dzień. Dzieląc zadanie na mniejsze części, unikniesz frustracji, że nie dokończyłeś zadania. Natomiast będziesz zadowolony, że ukończyłeś pewien etap większego projektu i posuwasz się sukcesywnie naprzód. Lepiej osiągnąć kilka małych nagród po drodze, niż jedną dużą na końcu. Gdy nie widzimy efektów od razu, nasz poziom motywacji spada.
  3. Zaplanowanie nagrody. Jeśli jesteś typem osoby, którą potrzebuje motywacji zewnętrznej, możesz poeksperymentować z gorącą herbatą po skończeniu etapu pracy, biletem do kina po zakończeniu małego projektu itp. Pomoże Ci to skupić się na przyjemności, a nie trudach zadania.

4.4. Przykład samomotywacji

PRZYKŁAD:

Piotr jest studentem pierwszego roku i ma już pewien czas do czynienia z zakładami. Wyznaczył sobie za najważniejszy cel uzyskanie zysków netto z grania zakładów na żywo w wysokości 6000 PLN na kwartał licząc od końca 6. miesiąca. Etapami jest wtedy zysk netto na poziomie min. 2000 PLN/mc, 1000 PLN/tydzień, 100 PLN/dzień przy 2 dniach odpoczynku w tygodniu.

Chłopak z wielką głową w okularach i rozczochranymi włosami pisze na klawiaturze

Piotr planuje swoją grę,
fot. Shutterstock

Piotr rozpoczyna dzień od analizy spotkań, które zamierza grać danego dnia (najważniejsze/najmniej przyjemne). Nagrodą jest dla niego szklanka zimnej wody co kilka gemów. Zmusza się tym samym do ruchu, a mózg lepiej pracuje.

Zaczął od razu. Ustalił, że będzie obstawiał 2 mecze tenisowe od wtorku do soboty (zalecam sesje max. 6 godzin dziennie aby utrzymać wysoki poziom koncentracji).

Piotr zbiera środki na rozkręcenie własnego biznesu, na który potrzebuje 8000 PLN. Oprócz tego chce wziąć dziewczynę za rok na wakacje do Grecji (koszt 6000 PLN, ale to chce pokryć z pracy na etacie). Zebranie tego kapitału powinno mu zająć 8 miesięcy. Wyciął z gazet obrazy greckich widoków, zmienił tapetę na pulpicie, uporządkował miejsce pracy. Zwierzył się najbliższemu przyjacielowi ze swoich zamiarów, a ten go poparł jako fan zakładów.

Piotr w pierwszym miesiącu uzyskał 1000 PLN zysku. Zmniejszył o połowę spodziewany miesięczny zysk do 1000 PLN tak, aby cel był bardziej realny – nie frustrował go, ale był w zasięgu możliwości.

Piotr wiedział, że musi się doszkolić, aby móc osiągać większe przychody. Dlatego rano wyznaczył sobie 30 minut na lekturę SureBety.pl (gdy ma świeży umysł). Wieczorami po studiach spotyka się z dziewczyną. Piotr na bieżąco monitoruje swoje wyniki, wyciągając stosowne wnioski i zapisuje je w Podręczniku typowania. To sprawia, że ma poczucie porządku i panowania nad sytuacją. Raz w miesiącu koryguje cele, w zależności od wyników.

4.5. Motywowanie nawykami

Motywacja pozwala ci zacząć. Nawyk — wytrwać w działaniu.
/Jim Rohn/

Warto jeszcze wspomnieć, że człowiek potrzebuje około 21 dni, aby wyrobić w sobie nawyk[5]. Jakie dobre nawyki chciałbyś wprowadzić w swoje życie? Wybierz jeden nawyk i osiągnij sukces! Dopiero potem wprowadź kolejny.

5.Powody

5.1. Dlaczego chcesz to osiągnąć?

Powody są paliwem w piecu osiągnięć.
/Brian Tracy/

Powody są najważniejszą rzeczą w motywacji. Jeśli chcesz coś osiągnąć, musisz wiedzieć czego chcesz. Im bardziej precyzyjne i barwne będą Twoje oczekiwania, tym większa szansa na to, że Ci się uda. Myśl ciągle o tym czego pragniesz, a zgodnie z prawem oczekiwania spotka Cię to czego się spodziewasz.

Sprecyzuj najpierw na papierze czego chcesz. Co chcesz osiągnąć? Jakie wyznaczyłeś sobie cele?

5.2. Korzystaj z dobrych doradców

Bardzo wskazane byłoby dzielenie się z kimś zaufanym swoimi planami. Wzmocni to Twoje zobowiązanie, doda Ci sił w trudnych chwilach i da obiektywne spojrzenie, jeśli się “zagalopujesz”.

Mentor to osoba, która posiada większą wiedzę w danej dziedzinie od Ciebie i jest dla Ciebie autorytetem. Potrzebne są także osoby, które nie znają się na Twojej dziedzinie, dzięki czemu będą obiektywne. Piotr Majewski (tego z CzasNaeBiznes.pl) zaleca, aby na mentora wybrać osobę, z którą możesz się spotykać w rzeczywistości cyklicznie. Przyspieszy to znacznie proces uczenia i doskonalenia poprzez zewnętrzną motywację.

Dla mnie najlepszym doradcą jest moja żona, która już nie raz uchroniła mnie przed katastrofą. W wielu aspektach jest moim przeciwieństwem, dlatego tak dobrze się uzupełniamy wzajemnie.

6. Przeszkody

Największym zwycięstwem jest to, które odnosimy nad nami samymi.
/Tadeusz Kościuszko/

6.1. Nauka na błędach

Napotkasz w życiu różnego rodzaju przeszkody i trudności. Pamiętaj jednak: każdy problem daje Ci szansę, aby czegoś się nauczyć. Każdy błąd może Ci pomóc w rozwoju, o ile dobrze go wykorzystasz. Dzięki temu życie nie jest nudne. Jesteś w stanie zbudować tak silną psychikę, by poradzić sobie z każdym problemem.

Oczywiście są błędy, które nie dają nam spokoju przez długi czas. Są błędy, których nie potrafimy sobie wybaczyć. Trzeba je “przepracować” samemu lub z pomocą innej osoby. W takim stanie trudno mówić o motywacji do wykonywania czegokolwiek. Możemy mówić raczej o depresji, która wymaga leczenia.

Osobną kategorią są także negatywne nawyki. Praca nad nimi wymaga długiego okresu czasu, ale na pewno warto. Nie przejmuj się nimi teraz. Wrócimy do tego tematu na etapie optymalizacji.

6.2. Wygoda

Kiedy osiągniemy jakiś cel, czas na świętowanie! Gdy świętowanie przedłuża się nadto w czasie, popadamy w wygodę. Brak nowych celów sprawia, że nie podejmujemy nowych działań. Niski poziom stresu nie mobilizuje.

6.3. Wymówki

Kiedy zadanie jest trudne, a my nie chcemy podjąć wysiłku, aby go zrobić, może pojawić się mechanizm wypierania potrzeby.

Umysł człowieka znajduje wtedy jakikolwiek, mniej lub bardziej racjonalny, aby uzasadnić, że nie trzeba wykonywać danego zadania:

Warto się zastanowić czy na pewno chcesz wykonać dane zadanie? Dlaczego???

Powody “dlaczego” dadzą Ci paliwo do działania.

6.4. Przeszkody zewnętrzne

W życiu spotkasz także masę przeszkód zewnętrznych takie jak rozpraszacze (np. social media), narzekające osoby. Czasem możesz się od nich odciąć, a czasem nie. Czego się nie da usunąć, tolerować trzeba.

7. Jak efektywnie motywować się do działania?

7.1. Poznaj siebie

Kluczem do efektywnej motywacji jest obserwacja i analizowanie swojego zachowania.

Ludzie często nie znają siebie – swoich silnych i słabych stron. Jak zatem mogą coś poprawiać? Obserwuj samego siebie.

Drugim błędem jest brak wyciągania wniosków. Nie chcą czegoś zrobić, odwlekają wykonanie czynności, aż szansa ucieka lub tracimy zapał do pracy. Może brakuje Ci zaangażowania? Może tkwisz w sytuacji, która nie daje Ci czasu “na myślenie”? Od czasu do czasu trzeba się “zatrzymać” i zastanowić skąd idziesz i dokąd zmierzasz. Co Cię motywuje do działania?

Jeśli nie wiem, to może ktoś z Twojego otoczenia wie? Podpowiedź: Kobiety są świetnymi obserwatorkami.

7.2. Inspiracje motywacyjne

Niektórym osobom odpowiada zewnętrzna motywacja w postaci utworów muzycznych czy nagrań wideo. Możesz przetestować czy tego typu utwory zwiększają czy może zmniejszają Twój poziom motywacji.

Ja osobiście bardzo lubiłem zaczynać pracę na etacie od utworu Tiny Turner — “The Best” (obecnie go już nie potrzebuję):

Motywujące filmy łączą wzrok i słuch. Jeśli nie poświęcisz im zbyt wiele czasu i Ciebie bardzo zmotywują do działania!

Motywacyjna składanka SureBety.pl [YouTube]

7.3. Motywowanie zmysłami

Niektórzy lubią podnosić poziom swojej motywacji za pomocą zmysłów:

  • wzrok — posprzątaj swoje miejsce pracy i utrzymuj porządek, powieś dyplomy
  • słuch — możesz przed rozpoczęciem posłuchać motywującej muzyki lub utworu, który wprowadza Cię w dobry nastrój
  • węch — rozmaryn pomaga w koncentracji; olejek ylang daje poczucie euforii
  • smak — po dobrze wykonanej pracy możesz nagrodzić się jakimś smakołykiem
  • dotyk — zadbaj o wygląd
Biznesman trzymający szklaną kulę na wyciągniętej ręce

Wizja celu,
fot. Shutterstock

Jeśli jesteś wzrokowcem, to może spodobają Ci się porady związane z wizualizacją:

  1. Wizualizacja celu – wpływa bardzo pozytywnie na mobilizację organizmu. Łatwiej się pracuje gdy ma się obraz konkretnej nagrody niż w przypadku mglistego wyobrażenia. Myślimy obrazami. Wykresy i obrazy bardzo motywują umysł.
  2. Podzielenie się wizją celu – jeśli powiesz komuś o swoich planach, będziesz czuł się zobowiązany do dotrzymania słowa. Inaczej nastąpi spadek samooceny. Musisz jednak uważnie dobrać osobę/osoby, którym się zwierzysz. Musi to być osoba zaufana, która poprze Cię w wytyczonych planach. Zwierzenie się osobie, której jest obojętne co robisz lub wręcz nie pochwala tego przyniesie odwrotny efekt do zamierzonego.
  3. Edukacja – nieznane rzeczy często budzą niechęć do działania. Poszerz swoją wiedzę w potrzebnej dziedzinie, a zyskasz na efektywności i chęci do pracy.
  4. Pozytywne myślenie – istnieje mnóstwo dowodów, że ludziom pozytywnie myślącym żyje się lepiej. Gdy wierzą, że im się uda, mają więcej motywacji do pracy.

8. Podsumowanie

Aby się skutecznie motywować będziesz musiał skontrolować całe swoje obecne otoczenie. Wiele rzeczy może działać hamująco. Gdy już usuniesz blokady, skup się na powodach. Wyznacz cele, zaplanuj harmonogram ich realizacji i opracuj plan nagród wraz z ich wizualizacją!

Powyższy artykuł jedynie wprowadza w szeroki temat motywacji. Zachęcam do ZAINWESTOWANIA w wiedzę, która na pewno się zwróci. W moim przypadku był to bardzo inspirujący audiobook “Motywacja bez granic[3], w którym znajdziesz fachową wiedzę z zakresu motywacji.

Jest to jeden z najlepszych audiobooków na temat rozwoju osobowości jaki przesłuchałem (a słucham dużo w drodze do pracy).

9. Literatura

[1] Wiesław Łukaszewski – definicja motywacji pochodzi z publikacji “Wielkie pytania psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003”

[2] Motywacja – definicja, rodzaje i sposoby motywacji

[3] Nikodem Marszałek – Motywacja bez granic – ebook, książka lub audiobook, która jest według mnie pozycją obowiązkową, jeśli chcesz podnieść poziom swojej motywacji i jakość swojego życia; link do najtańszej propozycji jaką znalazłem w Internecie

[4] Jak podnosić zaangażowanie pracowników? – badaniahr.pl, dostęp 15.11.2021

[5] 50 motywacyjnych cytatów – cytaty osób, które osiągnęły ogólnoświatowy sukces

[6] 20 rzeczy, których mentalnie silni ludzie nie robią (ang.) – rozpamiętywać przeszłość, pozostanie w strefie komfortu, nie słuchanie opinii innych, unikanie zmian, trzymanie zamkniętego umysłu, pozwolenie innym na podejmowanie decyzji za nich, zazdroszczenie sukcesu, myślenie o dużej szansie porażki, żal do siebie, skupianie się na słabościach, próbowanie proszenia ludzi, obwinianie się za rzeczy poza swoją kontrolą, bycie niecierpliwym, bycie niezrozumiałym, poczucie długu, powtarzanie błędów, poddawanie się obawom, działanie bez przygotowania, odrzucanie pomocy, poddawanie się

reklama
Murawa boiska z napisem Zakład bez ryzyka do 600 zł i czarno-żółte motywy graficzne bukmachera Fortuna