Zarządzanie czasem

Czas to Twój najcenniejszy zasób. Straconego czasu nie da się odzyskać. Czasu nie da się kupić za pieniądze. Czas płynie, a ty nie robisz postępów? Ustal priorytety, ułóż plan działania, pracuj kończąc zadania, odpoczywaj i wprowadzaj usprawnienia – tak w skrócie brzmi złota zasada zarządzania czasem.

Biznesman odwrócony plecami na tle szarej tarczy zegara z białymi cyframi

Zarządzanie czasem to jedna z najtrudniejszych rzeczy do opanowania w życiu, fot. Shutterstock

1. Na jakim etapie życia jesteś?

1.1. Priorytety: praca vs czas prywatny

Ile czasu chcesz poświęcić na pracę, a ile na rodzinę, znajomych czy dla siebie (zdrowie, hobby)?

Rozdziel swój czas pomiędzy pracę a czas prywatny, a następnie staraj się nie mieszać tych dwóch kategorii:

Kiedy pracujesz, to skup się na pracy.
Kiedy nie pracujesz, nie przeliczaj swojego czasu na pieniądze.

1.2. Ile czasu masz do dyspozycji?

Równowaga między zieloną a czerwoną kulką

Porównanie priorytetów życiowych,
fot. ShutterStock

Zazwyczaj im jesteś młodszy, tym masz więcej czasu, a mniej pieniędzy.
Im jesteś starszy, tym masz mniej czasu do dyspozycji, a więcej pieniędzy.

Wszystko zależy od tego na jakim etapie życia jesteś i ile możesz/chcesz poświęcić czasu na zakłady. Przeczytaj artykuł życie gracza zawodowego, aby zorientować się jak etap życia wpływa na Twoje planowanie.

Potrzeba około 2 lat, aby zacząć zarabiać na zakładach bukmacherskich. Dokładna wartość zależy od wielu czynników. W młodości możesz poświęcić na naukę kilka godzin dziennie, by czerpać potem z tego korzyści. W dojrzałym wieku warto sobie przekalkulować czy wchodzenie w zakłady dla zarobku w ogóle Ci się opłaca.

Czy jesteś gotów poświęcić tyle czasu, by w pełni się zaangażować? Bez zaangażowanie od razu Ci powiem, że efektów nie będzie.

1.3. Jakim jesteś graczem?

Jeśli jesteś początkującym graczem, to będziesz tracił pieniądze na początku. Większe znaczenie na tym etapie będzie miała ilość poświęconego czasu na naukę niż czasu na praktykę. Wielkość kapitału nie ma na tym etapie znaczenia. Można nawet powiedzieć, że im większy kapitał na tym etapie, tym gorzej.

Gdy już zaczniesz zarabiać małe kwoty, postaraj się zachować balans między ilością poświęcanego czasu na grę, a innymi priorytetami w Twoim życiu.

Gracze zawodowi traktują już zakłady bukmacherskie jako regularną pracę. Proponuję sesje gry 1-6 razy w tygodniu po 4-6 godzin.

Polecany bukmacher:

Fortuna Zakład bez Ryzyka do 600 zł Możesz zagrać Piękna Złota pani na żółtym tle wyciąga do ciebie dłoń z uśmiechem trzymając się pod bok

2. Zaplanuj

2.1. Kamienie, piasek i woda

Planowanie czasu najlepiej obrazuje pewna przypowieść:

Pewien nauczyciel przyniósł na lekcję słój. Napełnił go grubymi kamieniami i zapytał uczniów:
— Czy słój jest pełny?
— Nie, jest jeszcze miejsce — odparli uczniowie.

Nauczyciel dosypał więc drobnych kamyczków i ponownie zapytał:
— Czy słój jest teraz pełny?
— Tak — odparli wszyscy uczniowie.

Nauczyciel potrząsnął słojem. Następnie wsypał piasku, który wypełnił szczeliny między kamyczkami, i znów zapytał:
— Czy słój jest pełny?
— Tak — odparli uczniowie.

Wtedy nauczyciel potrząsnął słojem i wlał do niego wody, która znów wypełniła cały słój.

MORAŁ:

Jeśli zaczniesz od największych kamieni, to znajdziesz miejsce w swoim życiu na to, co najważniejsze.
Jeśli zaczniesz od detali, to pewnie zabraknie miejsca na coś ważnego.

Mężczyzna w garniturze spogląda w dół na trzymany biały karton

Weź pustą kartkę i wypełnij swój czas tym, co jest dla Ciebie najważniejsze… Nie musi być idealnie. Ważny jest pierwszy krok, bo inaczej ktoś inny wypełni Twój czas… Gdzie w tym słoju jest bukmacherka?

2.2. Od ogółu do szczegółu

Dobrze żebyś wiedział jakie miejsce w Twoim życiu zajmuje bukmacherka.
Oto przykłady “dużych kamieni” do poukładania wg życiowych priorytetów.

  1. Zdrowie
  2. Rodzina
  3. Praca / Kariera
  4. Znajomi
  5. Hobby
  6. Duchowość

Na SureBety.pl skupiam się na zakładach, ale gdybyś potrzebował pomocy w innych aspektach, to mogę Cię wysłuchać i powiedzieć co myślę.

Nie trać czasu na przygotowywanie szczegółowego etapu dzień po dniu.
Gracze początkujący nie wiedzą jakie są możliwości. Są na etapie poznawania rynku. Jak mogą planować coś, czego nie znają? To strata czasu.

Większość graczy potrzebuje zarys, kierunek, który będzie pokazywał najbliższy punkt, do którego zmierzasz i dalszy punkt, w perspektywie roku, dwóch.
Świat jest bardzo dynamiczny, więc planowanie na 5-10 lat do przodu ma sens w przypadku rodziny / domu / przedsiębiorstwa. Nie każdy umie to zrobić.
Plany zawsze możesz skorygować. Najważniejsze, by kierunek rozwoju był właściwy!

Planowanie roku powinno się ograniczyć do ogólnego kierunku, w którym chcesz zmierzać.
Obejmuje to np. wybór dyscyplin do obstawiania. To ona będzie determinować co kiedy warto robić.

2.3. Sezonowość dyscyplin

Sezonowość zakładów jest ważna.

  1. Jaką dyscyplinę sportową będziesz obstawiał? Jedną czy więcej? (zalecam max. 2-3)
  2. Kiedy są najważniejsze ligi/turnieje? (szczyt sezonu)
  3. Czy zarobki będą takie same w każdym miesiącu?

Każda dyscyplina sportowa podlega cyklom rozgrywek. Na przykład tenis ziemny jest rozgrywany jest od stycznia do listopada z 4 wielkimi turniejami wielkoszlemowymi w roku: Australia, Francja, Wielka Brytania i USA. Z uwagi na duże opóźnienia obstawianie Australii w zakładach na żywo po każdej piłce możesz sobie podarować, chyba że obstawianie między gemami czy setami ci odpowiada. Każdy turniej ma inną wagę. Nie możesz skupić się na wszystkich – warto wybrać które będziesz śledził i ewentualnie obstawiał na żywo.

Analogicznie z rozgrywkami piłki nożnej. Ligi europejskie trwają od sierpnia do czerwca, ale w Azji okres wakacyjny jest wypełniony. Czy będziesz wtedy odpoczywał czy chcesz obstawiać inne ligi, gdy Twoje “kluczowe ligi” będą miały przerwę?

Początek i koniec sezonu jest bardzo ważny, bo odróżnia go większa nieprzewidywalność wyników. Wtedy dochodzi do największych roszad w składzie (dyscypliny zespołowe: okna transferowe). Forma zawodników też często nie jest znana. Bywa, że jest rozregulowana. Zawodnicy indywidualnie “śrubują” formę na konkretne turnieje (w tenisie na Wielkie Szlemy).

Sezonowość dotyczy konkretnej dyscypliny, jaką chcesz obstawiać. Dla większości graczy kluczem do sukcesu często jest specjalizacja w danej dyscyplinie sportowej, ale może Twoja strategia gry tego nie wymaga albo jesteś jeszcze na etapie poszukiwań swojego kierunku. Okresy przejściowe możesz wykorzystać na odpoczynek lub obstawianie innych dyscyplin (np. hokeja na lodzie w przerwie zimowej, gdy twoja liga piłki nożnej nie gra).

3. Kwartalna korekta strategii

Tydzień za tygodnie szybko mija. Cotygodniowa weryfikacja strategii będzie nieefektywna czasowo. Tydzień jest zbyt krótkim okresem na wyciągnięcie wniosków z wyników, gdyż czynnik szczęścia jest zbyt duży. To samo może dotyczyć okresu miesiąca.

Rozpoczęcie nowego kwartału (1 stycznia, 1 kwietnia, 1 lipca, 1 października) jest dobrym momentem na szczegółowe przeanalizowanie swoich działań i rozważenie zmiany strategii.

4. Raport miesięczny

Na początku każdego miesiąca warto spisać swój majątek zakładowy. Czy salda rachunków się zgadzają? A może któryś z bukmacherów rozliczył nieprawidłowo Twój kupon? (tak, to się zdarza!) Błąd wykryty na czas daje szansę odzyskania pieniędzy.

Raport miesięczny nie zajmuje dużo czasu. Przydaje się zwłaszcza początkującym graczom, żeby wyrobić dobre nawyki i zwrócić uwagę na najważniejsze aspekty — pomiar wyników (raporty) i wyciąganie wniosków (na podstawie rzeczywistych wyników).

Gracze zaawansowani mogą się ograniczyć do raportu kwartalnego.

5. Zaplanuj tydzień

Rok ma 52 tygodni. Nie wszystkie tygodnie nadają się do obstawiania + trzeba mieć czas na odpoczynek. Ile tygodni hazardowych ma twój rok?

Do charakteru cykliczności zakładów bardziej pasuje rozliczanie typów w cyklu tygodniowym niż miesięcznym → dla wykresu wyników stosuj na osi czasu tygodnie, a nie miesiące.

Gracze ustawiający piłkę nożną zwykle mają najwięcej pracy w weekend, bo wtedy jest najwięcej spotkań w ofercie bukmacherów. Warto więc zaplanować czas w taki sposób, aby w piątek, sobotę czy niedzielę, móc poświęcić najwięcej czasu na zakłady. Oczywiście zależy to od przyjętej strategii, ale dla większości graczy takie podejście się sprawdzi. Jeśli obstawiasz zakłady przedmeczowe, to zwykle w piątek powinna być już pełna oferta zakładów na weekend u każdego bukmachera.

Analogicznie najbardziej luźnym dniem dla graczy piłki nożnej będzie zwykle poniedziałek. W ofercie jest już bardzo mało spotkań i wtedy można sobie zrobić dzień wolny, jeżeli pracujesz w niedzielę. Pamiętaj o odpoczynku. Ładowanie akumulatorów jest równie ważne jak praca! Daje wyższą jakość Twojej pracy i podtrzyma wysoki poziom motywacji.

Warto rozważyć jeden dzień na naukę teorii zakładów (np. lektura SureBety.pl), zwłaszcza gdy jesteś początkującym graczem. Najwięcej użytkowników odwiedza nas w poniedziałek.

Każda dyscyplina sportowa ma różne nasilenie w poszczególne dni tygodnia. Warto skupić się na tych dniach najbardziej dla Ciebie wartościowych, a resztę przeznaczyć na odpoczynek i przyjemności. Dostosuj plan tygodnia do swojej strategii.

6. Zaplanuj dzień

Aby codzienna praca była efektywna, warto skupić się na kilku elementach:

  1. Priorytety życiowe — gdzie jest miejsce zakładów w Twoim życiu?
  2. Wyznacz cel ogólny dla zakładów.
  3. Ustal — strategię gry.
  4. Zarządzanie czasem — ile godzin dziennie chciałbyś i możesz poświęcić na zakłady tak, aby utrzymać wysoki poziom koncentracji?
  5. Staraj się wyrobić dobre nawyki.
  6. Zrób to teraz! — odkładanie na później marnuje wiele czasu.
    Wystarczy, że zaczniesz jakieś zadanie, a Twój umysł automatycznie będzie chciał podtrzymać wykonywanie zadania, dopóki nie zostanie zakończone. Nie zaczynaj innego zadania, dopóki nie skończysz zaczętego.

7. Przykładowy tydzień

Załóżmy, że obstawiam piłkę nożną.

Najwięcej meczów jest w weekend. Powiedzmy, że w piątek i sobotę chciałbym obstawiać na żywo po 6 godzin (3 wybrane mecze). Typowanie przedmeczowe realizowałbym głównie w czwartek – wystarczająco wcześnie przed weekendem, ale wtedy, gdy kursy są już online u większości bukmacherów. W poniedziałek jest najmniej spotkań (wtorek-czwartek jest najczęściej Liga Mistrzów i Liga Europy, którą też rozważam do gry) i ten dzień poświęciłbym na edukację.

 

Przykładowy tydzień może wyglądać tak (z przerwami 11:00-11:10 oraz 12:00-12:10):

Poniedziałek (4 h):

09:00-11:00 — lektura SureBety.pl i robienie notatek do Podręcznika typowania

11:10-13:00 — podsumowanie typów z poprzedniego tygodnia (przedmeczowych oraz na żywo), wyciąganie wniosków, realizacja przelewów; przeglądanie mediów społecznościowych i źródeł typów, zbieranie materiałów i wartościowych informacji, eliminowanie nadmiaru informacji, usuwanie mało wartościowych profili

Wtorek (4 h):

09:00-11:00 — szukanie informacji, typów, typerów do zagrania valuebetów z Ligi Mistrzów i Ligi Europy

11:10-13:00 — ciąg dalszy działań plus nawiązywanie kontaktów i budowanie relacji społecznych z innymi typerami

Środa (4 h)

to samo co we wtorek

Czwartek (4 h)

09:00-11:00 — analiza typów, dopracowywanie strategii ogrywania bukmacherów, zakładanie kont bukmacherskich itp.

11:10-13:00 — szukanie wartościowych typów na weekend

Piątek (6 h)

09:00-11:00 — szukanie i obstawianie wartościowych typów na weekend

11:10-13:00 — rozliczenie typów z LM i LE + wyciąganie wniosków

13:00-13:30 — obiad

13:30-15:30 — obstawianie na żywo meczu Premier League

Sobota (6 h)

09:00-09:30 — zebranie informacji nt. 2 meczy, które będę dziś obstawiał

13:30-15:30 — obstawianie piłki nożnej na żywo z ligi Premier League na najniższych stawkach

21:00-23:00 — obstawianie piłki nożnej na żywo z ligi Primera Division na najniższych stawkach

Niedziela (0 h)

Dzień wolny bez myślenia o zakładach bukmacherskich.
Alternatywnym dniem wolnym może być poniedziałek, jeśli ktoś chce maksymalnie skorzystać z weekendowego obstawiania zakładów na żywo, a jest kawalerem bez zobowiązań.

8. Dobre praktyki

Coraz lepsze zarządzanie czasem to proces.
Stopniowa poprawa jest możliwa dzięki zmianie sposobu myślenia i drobnym zmianom, zamienianym w nawyki.

8.1. Złodzieje czasu

Jeżeli miałbyś już dziś zacząć od drobnej poprawy, która ma znaczenie, to zacznij od eliminacji.

Skąd masz wziąć czas na rzeczy i zadania, które są warte Twojego czasu?
Warto z czegoś zrezygnować. Masz za mało czasu i energii, aby wystarczyło czasu na wszystko…

Sam zdecyduj z czego zrezygnujesz. Co ograniczysz? To zrobi miejsce na to, co bardziej wartościowe:

  • “puste” przeglądanie social mediów (jaką potrzebę Ci to zaspokaja? czy warto zaspokoić ją inaczej? odpoczynek? potrzeba kontaktu? potrzeba zrozumienia? potrzeba bycia zrozumianym?)
  • bierne oglądanie telewizji
  • prokrastynacja, czyli zwlekanie (odkładanie na potem)

8.2. Zasada 2 minut

Zasada 2 minut poprawiła moje nastawienie do prokrastynacji (nieskończone odwlekanie w czasie rzeczy do zrobienia) i przede wszystkim dała wymierne efekty w moim przypadku. Warunek skuteczności: trzeba ją zastosować i wdrożyć jako nawyk.

Jeśli jakieś zadanie (warte zrobienia) zajmie Ci mniej niż 2 minuty, to zrób je od razu.

Czy warto?

Myślę, że ten filmik, w którym Hal naprawia żarówkę, najlepiej odpowiada na to pytanie:

8.3. Dobre nawyki

Możesz dodatkowo oszczędzić czas, dzięki tym sprawdzonym technikom:

  1. Porządek
    • dbaj o porządek w miejscu pracy/domu (jaka osoba pracuje przy takim biurku jak Twoje? czy tracisz czas na znalezienie potrzebnych rzeczy?)
    • dbaj o porządek na komputerze (każdego nowego emaila przeglądaj RAZ i od razu zdecyduj czy ma być odpisany/przeniesiony/wypisany/skasowany/zarchiwizowany/przefiltrowany itp.; jeśli odpowiedź jest dłuższa, napisz kiedy odpowiesz, a potem dotrzymaj słowa; rób cykliczne archiwizacje danych)
  2. Planowanie
    • stały rozkład dnia (np. w godzinach 9:00-11:00 najważniejsze zadania dnia, a 13:00-15:00 te wymagające najmniejszego wysiłku, np. poczta)
    • blokowanie zadań (np. realizacja kilku zadań w podobnej lokalizacji)
  3. Ćwiczenie samoświadomości.

8.4. Blokowanie czasu na zadania

Jeżeli zbliża się jakiś termin albo na czymś bardzo ci zależy (np. chcesz schudnąć i jesteś do tego mocno zmotywowany), to możesz użyć techniki blokowania czasu na określone zadania. Jest to metoda “sztuczna”, ale na krótką metę może działać. Możesz przetestować na sobie czy ci odpowiada.

Technika blokowaniu czasu polega na tym, że rezerwujesz czas w kalendarzu na określoną czynność, np. 1 godzinę co tydzień o określonej godzinie na sprzątanie.

Warto pamiętać o kilku zasadach:

  • technika będzie skuteczna tylko wtedy, gdy będziesz się trzymał wyznaczonych sobie zasad i uda Ci się ją zamienić w nawyk
  • zostaw bufor na “niespodziewane sytuacje” (zawsze jakieś wystąpią): zaplanuj 20-40% czasu (reszta często pójdzie siłą rozpędu albo zapchasz ją pilnymi sprawami); zaplanowanie 80-100% w długim terminie będzie kumulować napięcia, co wywoła nadmierny stres
  • warto zacząć od najtrudniejszych i najmniej lubianych zadań (potem nie znajdziesz na nie siły) z kategorii “ważne i pilne”

Niektórym pomaga szablon Kalendarza tygodniowego (możesz go pobrać i edytować):

Kalendarz do wydrukowania od poniedziałku do niedzieli z podziałem na godziny

Kalendarz – szablon do druku. Kliknij aby pobrać.

9. Zarządzanie wiadomościami

9.1. Nadmiar informacji

Żyjemy w świecie nadmiaru informacji. Codziennie jesteśmy dosłownie zalewani żądaniami kontaktu. Ponad 80% z nich powinniśmy ignorować.
Zauważyłem, że notorycznie mam problemy z utrzymaniem skrzynki mailowej w porządku.
Dlatego postanowiłem spisać tutaj zasady, których chciałbym się trzymać, aby pomogły mi wyrobić dobre nawyki.
Liczę też na to, że pomogą komuś jeszcze. A może ktoś ma pomysł jak je zmienić, które usunąć a które rozbudować.

9.2. Zarządzanie skrzynką emailową

Jeśli twoja główna skrzynka (folder Inbox) jest przepełniona emailami, to przy następnym sprawdzeniu emaili postaraj się zastosować następujące reguły
(wróć do tego podsumowania, jeśli zabraknie Ci czasu na wdrożenie wszystkich):

  1. Wyznacz czas na sprawdzanie emaili (sesje), np. jedna godzina o 08:00 i jedna godzina o 15:00.
    Nie sprawdzaj co chwilę, bo to obniża efektywność.
    Mega pilne rzeczy pewnie i tak dostaniesz komunikatorem albo telefonem.
  2. Filtruj emaile do folderów automatycznie po otwarciu skrzynki:
    Thunderbird → Nadawca emaila → Utwórz filtr na podstawie… → [czynność] Przenieś wiadomość do…
  3. Eliminuj co się da: 
    • jeśli masz w Inbox 2000 emaili, to usuń wszystkie starsze niż… 1 tydzień/1 miesiąc?
    • wypisuj się z newsletterów, których nie czytasz
    • usuń się z Powiadomień, które NIE są bardzo ważne
    • usuń się z list, na których nie chcesz być (czasem jest to trudne); ostatecznie możesz ustawić filtr albo oznaczyć “Niechciane
    • usuń zbędne foldery (zdecyduj “szybko” co z emailami ze środka; większość informacji zapewne znajdziesz w Internecie, jeśli będziesz ich potem potrzebował)
  4. Przekierowuj do innych osób automatycznie po otwarciu skrzynki co się da:
    Thunderbird → Nadawca emaila → Utwórz filtr na podstawie… → [czynność] Przekaż wiadomość do…
  5. Rozważ priorytetyzowanie nadawców (kolorami):
    Thunderbird → Nadawca emaila → Utwórz filtr na podstawie… → [czynność] Oznacz etykietą…
    albo cyfry 1,2,3,4,5 z klawiatury dla Thunderbirda.
  6. Rozważ opisywanie Odbiorców słowami kluczowymi.
    Thunderbird → Nadawca emaila → Dodaj do książki adresowej [nie używaj przecinków i średników w opisie] Możesz przypisywać odbiorcom kolorowe etykiety (nadając priorytet).
  7. Możesz skorzystać z narzędzi do:
    • ustaw sobie automatyczny podpis (stopkę)
    • sprawdzania poczty (np. Thunderbird)
    • dyktowania treści (np. VoiceNote)
    • wstawiania bloków powtarzalnych tekstów (np. TextExpander, FastCase)
    • rozważ szablony wiadomości Google
    • poszukaj innych, jeśli jakąś potrzebę (rozwiązanie Twojego problemu zapewne jest już na rynku)

9.3. Płynna praca ze skrzynką emailową

Kiedy już skonfigurowałeś i przygotowałeś do filtrowania swoją skrzynkę mailową, to warto wiedzieć jak zarządzać odpisywaniem na emaile.

  1. Zaczynaj od folderu Inbox (oprzyj się pokusie zaczynania od innych folderów).
  2. Ideałem jest INBOX ZERO: na koniec sesji twoja skrzynka powinna być pusta.
    Jeśli na koniec dnia skrzynka nie jest pusta, to coś źle robisz.
  3. Załóż Foldery (2-5 najlepiej):
    • Do zrobienia
    • Mailingi (Newslettery/Mailingi/Powiadomienia/Szkoła/Na potem itp.)
  4. Przeglądaj od najważniejszych do najmniej ważnych (jeśli masz priorytety dla nadawców).
  5. Dla każdego nowego e-maila zdecyduj od razu co chcesz z nim zrobić:
    • usunąć: SPAM / emaile nieadresowane do Ciebie
    • odpisanie do 2 minut? od razu
    • zrobić notatkę do 2 minut? (czy na pewno potrzebujesz tych notatek?)
    • odpisanie powyżej 2 minut? → folder “Do zrobienia” (jeśli trzeba zaplanować zrobienie, to zaplanuj w Kalendarzu od razu)
  6. Po osiągnięciu INBOX ZERO przejdź do folderu “Do zrobienia“.
  7. Po opróżnieniu “Do zrobienia” zakończ albo przejdź do folderu “Mailingi“, zależnie ile czasu sesji Ci zostało.
  8. Od czasu do czasu (raz w tygodniu?) przejrzyj folder Mailingi i wypisz się z nieczytanych.

9.4. Jak odpisywać na emaile

Jest kilka dobrych praktyk, które ułatwią i przyspieszą komunikację:

  1. Znaczący temat emaila: krótki i rzeczowy.
    • Użyj słów kluczowych.
    • Jeśli temat nadawcy nie spełnia tej reguły, to przeedytuj temat.
    • Jeśli zmieniasz temat, to nie odpisuj na emaila, lecz zacznij nowy wątek z nowym tematem.
  2. Używaj pogrubień zamiast CAPS LOCKA.
  3. W treści emaila pisz krótko i rzeczowo.
  4. Używaj grafik i załączników rozsądnie (obciążają zasoby).
  5. Postaraj się zakończyć wezwaniem do działania (co chciałbyś, aby odbiorca zrobił po przeczytaniu?).

9.5. Social media

Najczęściej unikam (uważam, że to złodzieje czasu).
Jeśli wchodzę to na chwilę: wykonuję zadania i zamykam.
Nigdy nie zostawiam włączonego, chyba że czekam na pilną wiadomość i wiesz, że zaraz będzie.

Dla przyjemności mogę sprawdzać, ale raczej wieczorem, po pracy.
Wolę zwykle coś dłuższego na 30-90 minut, zamiast bombardowania setką niespójnych informacji, z których najczęściej nic nie wynika.

10. Literatura

[1] “Zarządzanie czasem” /Brian Tracy/ (2012) — jak w krótkim czasie osiągnąć więcej, lepiej zarabiać i bardziej cieszyć się życiem

Polecany bukmacher:

Fortuna Zakład bez Ryzyka do 600 zł Możesz zagrać Piękna Złota pani na żółtym tle wyciąga do ciebie dłoń z uśmiechem trzymając się pod bok

Czy ten artykuł był pomocny?

Przepraszamy.

Jak możemy poprawić artykuł?

Dziękujemy za przesłanie opinii.

Komentarze
Subskrybuj
Powiadom o
8 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Najwyżej oceniane
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze

SureBety.pl ciasteczkują: polityka prywatności.