“Skoncentruj się na jakości, a nie na ilości, co często oszczędza czas i pieniądze” – Krzysztof, założyciel SureBety.pl. Krzysztof i reszta zespołu SureBety mocno wierzą w komunikację i edukację graczy. Jego priorytetem jest dobro gracza – śledź jego historię poniżej.
17 marca 2021 opublikowano wywiad ze mną, w ramach SiGMA – Affiliate Grand Slam (English version), który zamieszczam poniżej w wersji polskiej. Jeśli chcesz bliżej poznać mnie i SureBety.pl, to zachęcam do ciekawej lektury.
Spis treści
- 1. Jak trafiłeś do przestrzeni afiliacyjnej? Skąd zacząłeś swoją działalność afiliacyjną i jak?
- 2. Co możesz nam powiedzieć o polskim prawie gier? Jaka jest sytuacja hazardowa w Polsce?
- 3. Czy możesz nam powiedzieć więcej na temat legalnego i nielegalnego hazardu w Polsce?
- 4. Polska ma potencjał, aby stać się jednym z najważniejszych rynków gier. Co możesz nam o tym powiedzieć?
- 5. Jaka jest pozycja Polski na rynku wschodnioeuropejskim?
- 6. Opowiedz nam trochę więcej o swoim modelu biznesowym, koncepcji i kulturze. Opowiedz nam też trochę więcej o projekcie SureBety.pl.
- 7. Jaka jest pozycja SureBety.pl w branży bukmacherskiej w Polsce?
- 8. Na których rynkach się koncentrujesz i czy widzisz jakiś potencjał na rynkach wschodzących?
- 9. Co odróżnia Cię od innych partnerów? Co sprawia, że Twoja propozycja ruchu / witryny ruchu są wyjątkowe?
- 10. Jaki jest Twój priorytet? Czy to dobro gracza, czy Twoje relacje z bukmacherami?
- 11. Co sprawia, że Twój występ jest skuteczny? Jakie są główne wyzwania?
- 12. Jak ważna jest aktywność w mediach społecznościowych dla Twojej firmy partnerskiej?
- 13. Jak trudne są ciągłe aktualizacje Google?
- 14. Jakie cechy i umiejętności są niezbędne w zespole / firmie afiliacyjnej?
- 15. Które pojawiające się technologie, takie jak sztuczna inteligencja i big data, wpłyną na branżę afiliacyjną w 2021 roku i później?
- 16. W jaki sposób partnerzy mogą być bardziej wyjątkowi w swoim podejściu?
- 17. Jakie są Twoje prognozy dotyczące przyszłości sektora?
- 18. Jak wybierasz operatorów i jak zarządzasz z nimi relacjami?
- 19. Czy byłeś kiedyś w SiGMA? SiGMA Europa, Afryka, Azja lub Ameryki – które z tych czterech pokazów wystawowych najprawdopodobniej zarezerwowałbyś w swoim kalendarzu na 2021 r., Jeśli pozwolisz na to COVID-19?
- 20. Opowiedz nam trochę o sobie – przecież biznes się kręci z ludźmi, a nie tylko z firmami! Twoje hobby, ulubiona książka, ulubiony cytat, czy sam lubisz gry itp.
1. Jak trafiłeś do przestrzeni afiliacyjnej? Skąd zacząłeś swoją działalność afiliacyjną i jak?
Moja przygoda z zakładami zaczęła się w 2004 roku w Polsce, kiedy znajomy pokazał mi, jak obstawiać. Na początku oczywiście przegrywałem, więc szukałem informacji, jak poprawić swoje wyniki. W internecie nie było miejsca, w którym ta wiedza byłaby dobrze zorganizowana, więc postanowiłem stworzyć takie miejsce. W Wigilię 2007 r. SureBety.pl oficjalnie ruszyły.
Pierwsze programy partnerskie otrzymałem od bukmacherów, z których sam korzystałem. W stopce zawsze były linki do „Afiliantów” i tak to się wszystko zaczęło.
2. Co możesz nam powiedzieć o polskim prawie gier? Jaka jest sytuacja hazardowa w Polsce?
Do 2009 roku prawo hazardowe w Polsce było praktycznie nieuregulowane. W 2010 roku w szybkim tempie trzech tygodni uchwalono nową ustawę, która była pełna dziur i zabraniała zagranicznym bukmacherom działać bez polskiej licencji. W praktyce nie udało się jej wymusić na bukmacherach, dlatego wielkość szarej strefy szacuje się, według raportu Rolanda Bergera, na 90% w latach 2010-2017.
W kwietniu 2017 r. prowadzony był rejestr domen niezgodnych z ustawą hazardową i blokady płatności. Po dodaniu adresu domeny bukmachera do rejestru domen niezgodnych, bukmacherzy dodawali kolejny numer na końcu domeny i przekierowywali ruch ze starej domeny do nowej domeny o nowym numerze.
Blokady płatności również okazały się nieskuteczne, ponieważ dotyczyły tylko polskich banków, portfeli internetowych Skrill i Neteller. Należy również dodać, że reklama internetowa zagranicznych bukmacherów została zakazana. Wszystkie te czynniki spowodowały, że udział szarej strefy spadł do około 40-60% w 2020 roku, w zależności od źródła danych.
Obecnie Polska ma jeden z najwyższych podatków obrotowych w Europie. Gracze muszą zapłacić 12% podatku od każdego rozliczonego kuponu, a jeśli wygrana przekroczy 2280 PLN (~ 500 EUR), wówczas od wartości wygranej doliczany jest również podatek dochodowy w wysokości 10%. Podatek w wysokości 12% lub 22% od każdego kuponu oznacza, że zarabianie pieniędzy na zakładach w Polsce przez legalnych bukmacherów graniczy z cudem. Moim zdaniem na dłuższą metę ta sytuacja jest nie do utrzymania. Przykład podatku od GGR w Danii pokazuje, że dochody budżetu państwa mogą drastycznie wzrosnąć. Mimo to obecna władza polityczna nie jest skłonna do liberalizacji rynku. Zmiana prawa zależy od lobby hazardowego w Polsce.
Polecany bukmacher:
3. Czy możesz nam powiedzieć więcej na temat legalnego i nielegalnego hazardu w Polsce?
Lata 2014-2016 to okres karania graczy za udział w nielegalnych zakładach. Całość została nagłośniona w taki sposób, aby wywołać strach. Wysokość kar była jednak symboliczna (125-1250 €), a ukaranymi graczami zakładów (17.700 graczy z kwotą wygranej tylko 27 mln PLN daje 1500 PLN / gracza) byli amatorzy, których dane pozyskano nielegalnie.
Od 2017 roku politycy zmienili strategię i postanowili karać właścicieli stron internetowych. To okazało się dla nich bardziej skuteczniejsze. SureBety.pl ograniczyły swoją reklamę internetową do bukmacherów spoza listy zablokowanych. Inne podmioty hazardowe mogą być reklamowane za pośrednictwem kanałów niepublicznych, na przykład za pośrednictwem poczty elektronicznej.
4. Polska ma potencjał, aby stać się jednym z najważniejszych rynków gier. Co możesz nam o tym powiedzieć?
Z mojej perspektywy Polska jest jednym z najbardziej nieprzyjaznych prawnie krajów w Europie w branży hazardowej. Z tego co pamiętam, w 2019 roku tylko dwóch bukmacherów zakończyło rok z zyskiem. Pozostałe 15 poniosło straty. Wpływa to na mniejszą liczbę operatorów rynkowych, więc może pod tym względem jest to atrakcyjne dla bukmacherów?
5. Jaka jest pozycja Polski na rynku wschodnioeuropejskim?
Nie wiem. Postrzegam Polskę jako wielki potencjał, który jednak jest tłumiony przez regulacje prawne. Polacy lubią obstawiać, ale nie lubią wyścigów, w których na starcie tracą 12%.
6. Opowiedz nam trochę więcej o swoim modelu biznesowym, koncepcji i kulturze. Opowiedz nam też trochę więcej o projekcie SureBety.pl.
Marka SureBety.pl została zbudowana na edukacji graczy. W efekcie odsetek czytelników SureBety.pl zarabiających na bukmacherach wyniósł około 13%. Pozostali respondenci zostali podzieleni na dwie grupy, z których jedna krążyła wokół zera, a druga regularnie przegrywała. Nie wiem, jaka jest średnia dla innych witryn, ale podejrzewam, że współczynnik wygrywających wynosi około 2-3%.
Z punktu widzenia bukmacherów oznaczało to bardzo wysoki współczynnik konwersji, bo aż 10%, gdyż gracze dostrzegli wartość przekazanej wiedzy i zaufali nam. Jednak wysoka konwersja nie jest wystarczającym warunkiem, aby zamienić ruch graczy na zyski. Słabsi bukmacherzy, typowi dla rekreacyjnych graczy, nie byli w stanie zmonetyzować tego ruchu i taka współpraca na linii „SureBety.pl – słaby bukmacher” nie opłaciła się żadnej ze stron. Odnotowywaliśmy notoryczne straty na koncie partnerskim u bukmacherów, którzy bardzo szybko limitowali graczy do 1 € lub 5 € na zakład, gdy gracze ich ogrywali.
W 2021 roku postanowiłem skupić się na promocji tylko kilku lub kilkunastu bukmacherów wyróżniających się unikalną ofertą bukmacherów dla graczy z Polski.
7. Jaka jest pozycja SureBety.pl w branży bukmacherskiej w Polsce?
SureBety.pl od lat zajmuje pierwsze miejsce w Polsce, jeśli chodzi o edukację graczy z zakresu zakładów. Mamy mniejsze zasięgi niż konkurencja, ale dzięki znacznie lepszemu współczynnikowi konwersji, jesteśmy w stanie utrzymać się na rynku. Widzę, że po 2017 roku wiele projektów zostało zamkniętych.
Nasza konkurencja w Polsce to głównie serwisy promujące legalnych bukmacherów. SureBety.pl promuje także bukmacherów zagranicznych, pomaga w rozwiązywaniu sporów między graczami a bukmacherami zagranicznymi, a to podnosi naszą reputację.
8. Na których rynkach się koncentrujesz i czy widzisz jakiś potencjał na rynkach wschodzących?
Działam tylko na rynku polskim. Mamy 90-95% ruchu z Polski.
Do 2020 roku koncentrowałem się na rynku profesjonalnym i średniozaawansowanym. Sytuacja finansowa i pogarszające się regulacje prawne w Polsce wymuszają jednak rozszerzenie naszej działalności tak, aby bardziej skupić się na początkujących graczach. Zakłady sportowe w Polsce są nadal atrakcyjne, a młodzi ludzie są bardzo obeznani z nowymi technologiami i poszukują wiedzy w Internecie. Esport też nadchodzi dużymi krokami.
W 2020 roku Ukraina poprawiła warunki prawne dla hazardu. W Polsce sytuacja pogarsza się od 2009 roku, ale jak mówimy w bukmacherach, zawsze warto liczyć na zmianę zmiennych. Prawo w Polsce musi wreszcie zostać poprawione, a wtedy wygrają ci, którzy zbudowali silną pozycję na rynku.
9. Co odróżnia Cię od innych partnerów? Co sprawia, że Twoja propozycja ruchu / witryny ruchu są wyjątkowe?
Jestem osobą, która ma duże doświadczenie w branży zakładów sportowych. Aktywnie obstawiałem przez ponad 10 lat. Pracowałem kilka lat u bukmachera zagranicznego. Stawiam na jakość, a nie na ilość, co często oszczędza czas i pieniądze zarówno bukmacherów, jak i mój. Jeśli widzę rażące błędy do poprawienia na stronie bukmachera, zgłaszam je. Robiłem już płatne audyty w tym obszarze.
Niektórym bukmacherom może nie podobać się fakt, że współpracę z bukmacherami traktuję jako partnerstwo. Nie jestem partnerem typu „link jest tutaj i umieść go w swojej witrynie”. Muszę być przekonany o wartości bukmachera, a w przypadku reklamacji oczekuję, że będę mógł pośredniczyć w sytuacji, gdy gracz nie dogaduje się z obsługą klienta. Zdaję sobie sprawę, że nie jest to wygodne dla bukmacherów, ale w zamian mogą liczyć na znacznie lepszy współczynnik konwersji.
Byli bukmacherzy, którzy zignorowali tę potrzebę i są teraz na czarnej liście. Odradzam korzystanie z ich usług przy każdej okazji. Dlatego uważaj, jak traktujesz swoich partnerów :)
10. Jaki jest Twój priorytet? Czy to dobro gracza, czy Twoje relacje z bukmacherami?
Staram się być bezstronny. Moim priorytetem, na którym opiera się model biznesowy SureBety.pl, jest dobro gracza, ponieważ gracz ma zawsze najsłabszą pozycję. Niestety na rynku zakładów sportowych jest zbyt wielu bukmacherów, którzy traktują graczy z pozycji siły i nie ma prawnej możliwości wyegzekwowania praw graczy, nawet jeśli gracze mają rację.
Z doświadczenia wiem, że gracze często popełniają błędy lub nie czytają warunków bonusu czy regulaminu bukmachera. W takiej sytuacji bukmacher ma zwykle rację. Zdarzają się jednak niejasne sytuacje i wtedy staram się rozwiązać konflikt na etapie mediacji – słucham obu stron i przedstawiam możliwe scenariusze rozwiązania konfliktu.
Jestem tylko pośrednikiem. Staram się zadowolić obie strony.
11. Co sprawia, że Twój występ jest skuteczny? Jakie są główne wyzwania?
Zawsze chciałem być nauczycielem. Myślę, że umiem przekazać wiedzę i to zadecydowało o sukcesie SureBety.pl.
Przez lata coś przeoczyłem na stronie. Na SureBety.pl dostępnych jest ponad 300 artykułów, ale ta wiedza jest chaotyczna. W styczniu 2021 roku wprowadziłem nowe oprogramowanie, a przeszkody techniczne już za mną. Rok 2021 będzie rokiem uporządkowania wiedzy o zakładach, aby osoba, która nigdy nie miała kontaktu z zakładami, mogła je zrozumieć.
12. Jak ważna jest aktywność w mediach społecznościowych dla Twojej firmy partnerskiej?
Nie skupiam się na mediach społecznościowych. Mamy ponad 4000 fanów na Facebooku. Od czasu do czasu publikuję treści rozrywkowe lub informacyjne.
Wolę tworzyć treści „zawsze zielone”, które będą ważne dłużej niż kilka godzin lub dni. Nie znam się na mediach społecznościowych i nie chcę się rozwijać w tym kierunku. To tylko kolejny kanał, na który musisz poświęcić czas lub pieniądze. W dobie zmniejszania zasięgu Facebooka nie widzę uzasadnienia dla ponoszenia takich kosztów.
13. Jak trudne są ciągłe aktualizacje Google?
Naszą siłą zawsze był kanał z wyszukiwarki Google, ze względu na dobrą jakość treści. Aktualizacje Google nie stanowią większego problemu. Na bieżąco je śledzimy i dostosowujemy się do nowych trendów. Rozpoczęliśmy nowy projekt pozycjonowania w maju 2020 roku. Widoczność wielu słów kluczowych w Google TOP10:
14. Jakie cechy i umiejętności są niezbędne w zespole / firmie afiliacyjnej?
Moim zdaniem najważniejsza jest komunikacja.
Możesz poznać czyjeś potrzeby i zbudować produkt, który im odpowiada, ale jeśli nie możesz tego zakomunikować, to nie zadziała. Ludzie chcą być wysłuchani. Chętnie opowiedzą Ci o swoich potrzebach, jeśli tylko dasz im szansę. Komunikacja na niskim poziomie będzie generować ciągłe nieporozumienia i konflikty, a tym samym straty lub niewykorzystany potencjał.
15. Które pojawiające się technologie, takie jak sztuczna inteligencja i big data, wpłyną na branżę afiliacyjną w 2021 roku i później?
Chciałbym już jutro wdrożyć sztuczną inteligencję w serwisie, ale przygotowanie do tego kroku wymaga sporo pracy i dużego kapitału. Należy również pamiętać, że sztuczna inteligencja jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju i nieuchronnie istnieje wiele błędów, które mogą negatywnie wpłynąć na doświadczenia odbiorców.
Dlatego skupiamy się na budowaniu bazy danych big data, a gdy nadejdzie odpowiedni czas, po prostu ją zaimplementujemy. Na razie jest jeszcze wiele rzeczy do optymalizacji, zanim to wdrożenie będzie miało sens.
16. W jaki sposób partnerzy mogą być bardziej wyjątkowi w swoim podejściu?
Sposobów na wyróżnienie się na rynku jest wiele. Najczęściej jest odkrywany przypadkowo, podczas surfowania po Internecie. Zobacz, czy czegoś brakuje i zastanów się, dlaczego ktoś jeszcze tego nie robi? To może być kanał YouTube, nowy podcast lub jakaś konkretna niezaspokojona potrzeba. Wszystko to sprawia, że warto zastanowić się nad opłacalnością zaspokojenia takiej potrzeby i na tym oprzeć swoją wyjątkowość.
17. Jakie są Twoje prognozy dotyczące przyszłości sektora?
Zakłady sportowe zmierzają w kierunku automatyzacji. Zarówno po stronie bukmacherów, jak i graczy. Bukmacherzy chcą oferować kursy po niższych kosztach, a gracze chcą spędzać mniej czasu na szukaniu wartościowych wskazówek. Myślę, że ten trend nabierze tempa w najbliższych latach. Jednak obniżenie kosztów odbywa się kosztem jakości. Ponieważ rynek gier hazardowych rośnie w tempie około 20% rocznie, większość bukmacherów koncentruje się na zdobywaniu klientów, a nie na ich zaspokajaniu.
Obserwuję tendencję do uruchamiania nowych bukmacherów, którzy kupują gotowe oprogramowanie i liczą na to, że ich głównym atutem będzie marketing. To podejście sprawdza się w krótkiej perspektywie. W dłuższej perspektywie ważniejsza jest lojalność klientów, którą można utrzymać dzięki wyjątkowej i wartościowej ofercie.
18. Jak wybierasz operatorów i jak zarządzasz z nimi relacjami?
Większość partnerów afiliacyjnych akceptuje wszystkie oferty współpracy. Staramy się być bardzo selektywni, ponieważ nieefektywna współpraca to strata czasu po obu stronach.
Muszę przyznać, że zarządzanie relacjami afiliacyjnymi nie jest jeszcze rozwinięte w SureBety.pl. Codziennie wykonujemy tak wiele czynności, że zasadniczo jesteśmy reaktywni, a nie proaktywni. Moim zdaniem bukmacher powinien bardziej dbać o pozyskiwanie partnerów i dbać o dobre relacje z partnerem.
Z mojego doświadczenia wynika, że osoby zatrudnione w afiliacji często nie posiadają odpowiednich umiejętności i kwalifikacji, aby właściwie zarządzać relacjami z partnerami. Większość z nich skupia się na znalezieniu partnera, a potem o nim zapomina. Wielu bukmacherom brakuje budowania relacji z partnerami stowarzyszonymi, a być może nie wybiera partnerów pod kątem potencjału wzrostu przychodów.
Z uwagi na powyższe czynniki sceptycznie podchodzę do nowych ofert współpracy. Posiadamy rozbudowaną stronę internetową, a oferta współpracy nie jest w żaden sposób spersonalizowana. Co więcej, partnerscy mentorzy często nie są w stanie przedstawić unikalnych cech firmy, w której pracują. Próbują przekonać mnie do współpracy bez pytania o moje potrzeby. Koncentrują się na liczbie pozyskanych partnerów, a nie na jakości.
Jestem otwarty na nową współpracę, ale tylko z tym bukmacherem, który naprawdę ma coś wyjątkowego do zaoferowania graczom z Polski. Mogę sprzedawać produkty hazardowe, ale muszę wiedzieć, dlaczego gracze powinni wybrać tego konkretnego bukmachera z ponad 500 innych. Jeśli menedżer partnera nie może mi go sprzedać i nie może podać powodu, dla którego warto zarejestrować się u danego bukmachera, nie wykonam za niego pracy.
Ostatecznie ograniczam się do kilku bukmacherów, którzy generują najwyższe zyski i staram się zacieśniać z nimi współpracę.
19. Czy byłeś kiedyś w SiGMA? SiGMA Europa, Afryka, Azja lub Ameryki – które z tych czterech pokazów wystawowych najprawdopodobniej zarezerwowałbyś w swoim kalendarzu na 2021 r., Jeśli pozwolisz na to COVID-19?
Tak, w 2016 roku i bardzo miło wspominam to wydarzenie. Nie szukam jednak nowych bukmacherów, ponieważ dostaję wiele ofert współpracy i czasami nie nadążam z odpowiadaniem. Co więcej, rezerwacja 2-3 dni na podróż to duże wyzwanie dla ojca trójki dzieci i często nie mam czasu na polskie spotkania. Ale na pewno chciałbym jeszcze raz pojechać na targi.
20. Opowiedz nam trochę o sobie – przecież biznes się kręci z ludźmi, a nie tylko z firmami! Twoje hobby, ulubiona książka, ulubiony cytat, czy sam lubisz gry itp.
Szachy to moje hobby. Przez 2-3 lata prowadziłem nawet amatorski klub szachowy, ale potem rodzina zajęła mi więcej czasu.
W branży zakładów sportowych wiele tematów dotyczy pieniędzy i konkurencji. Osiągnąłem już swój cel. Chciałem być w pełni niezależny finansowo i zbudować szczęśliwą rodzinę.
W pogoni za pieniędzmi bardzo łatwo jest się zatracić. Mógłbym zarobić więcej pieniędzy, ale pytanie brzmi: jakim kosztem? Myślę, że bardzo ważne jest znalezienie równowagi między światem zakładów a życiem prywatnym. Czy twoje życie byłoby takie samo, gdybyś był bogatszy o 10.000.000 euro? Jeśli odpowiedź brzmi TAK, to chyba wszystko jest w porządku.
Polecany bukmacher:
Jak możemy poprawić artykuł?
Jeśli chciałbyś dać nam możliwość odpowiedzi, to podaj email:
Dziękujemy za przesłanie opinii.