Z asymetrią informacji mamy do czynienia wtedy, gdy któraś ze stron zakładu wie znacząco więcej niż inni uczestnicy rynku. Takimi informacjami są np. wiadomości o kontuzjach w drużynie. Bukmacherzy zwykle nie poświęcają wiele czasu na analizowanie rynków z małym zainteresowaniem. Gracz może wybrać rynek i badać go dużo głębiej, by doprowadzić do zdobycia przewagi informacyjnej. To stwarza szansę uzyskania przewagi nad bukmacherem na rynku, gdzie gracz się specjalizuje.
Spis treści
- 1. Co to jest asymetria informacji?
- 2. Przykład asymetrii informacji: Hopkins i Hamilton
- 3. Znajdowanie rynku
- 4. Przykład wykorzystania przewagi informacyjnej: nowe drużyny w MLS
- 5. Uzyskiwanie właściwych informacji
- 6. Jak bukmacherzy bronią się przez asymetrią informacji
- 7. Pomiar sukcesu – pokonywanie kursów zamknięcia
- 8. Ograniczenia – wybór bukmachera
1. Co to jest asymetria informacji?
Asymetria informacji to pojęcie ekonomiczne. Mamy z nią do czynienia w sytuacji, gdy co najmniej jeden podmiot uczestniczący w transakcji dysponuje istotnymi informacjami, których inne podmioty nie posiadają. Jeśli na rynku występuje wiele takich podmiotów, rynek może nie działać efektywnie.
W kontekście zakładów bukmacherskich asymetria występuje, gdy obstawiający posiada informacje, które nie znajdują się w posiadaniu innych uczestników rynku. Mogą one dotyczyć takich elementów jak dostęp do zaawansowanych modeli statystycznych, informacji o kontuzjach czy lepsza znajomość obiektów, na których odbywa się rywalizacja.
2. Przykład asymetrii informacji: Hopkins i Hamilton
Richard Hopkins dostrzegł talent pewnego młodego kierowcy gokartów, gdy ten ścigał się z jego synem. Według Hopkinsa niesamowite umiejętności młodego kierowcy były rzeczą oczywistą, więc postanowił postawić 200 funtów przy kursie 200 na to, że wygra on Grand Prix zanim skończy 23 lata. Postawił także 100 funtów przy kursie 500 na to, że przed osiągnięciem 25 lat zdobędzie tytuł mistrza świata i dodatkowe 50 funtów przy kursie 1500 na to, że oba zdarzenia będą miały miejsce. Jak nazywał się ten młody kierowca gokarta? Lewis Hamilton.
Specjalistyczna wiedza Hopkinsa na temat wyścigów gokartowych dała mu przewagę informacyjną nad bukmacherem. Dzięki temu wygrał 165.000 funtów, kiedy okazało się, że Hamilton rzeczywiście dokonał tych wyczynów.
Nie wszyscy gracze mają szczęście spotkać na swojej drodze kogoś takiego jak Lewis Hamilton, ale zasada ta obowiązuje w odniesieniu do wszystkich rynków z ograniczonymi zasobami informacji. Informacja ma dużą wartość, więc dysponowanie informacjami lepszej jakości niż reszta rynku może być opłacalne.
3. Znajdowanie rynku
W przypadku popularnych lig piłkarskich, takich jak angielska Premier League, nie jest łatwo zdobyć więcej informacji niż rynek. Wartość każdej nowej informacji zostanie praktycznie od razu uwzględniana w cenie rynkowej. Wybór odpowiedniego zdarzenia jest zatem istotny dla obstawiających, którzy chcą czerpać długoterminowe zyski z informacji.
Niektórzy odnoszący sukcesy gracze, specjalizują się w niszowych ligach i sportach, dla których rynki bukmacherskie wolniej reagują na nowe, bądź bardziej precyzyjne informacje. Stając się ekspertem w mało znanej lidze piłkarskiej, najprawdopodobniej będziesz w stanie zauważyć brak kluczowych zawodników składu zanim nastąpi zmiana kursów (jeśli w ogóle ulegną zmianie).
Inna możliwość wykorzystania specjalistycznych informacji dotyczy nietypowych zdarzeń, jak na przykład czerwona kartka w meczu piłki nożnej czy podejrzenie, że tenisista nie jest w 100% czy w 100% zmotywowany.
Komputerowe modele statystyczne bukmacherów nie potrafią jeszcze oszacować takich anomalii. Specjalizując się w wąskiej dziedzinie masz szansę przewidywać lepiej niż pozostali. A to jest warunek konieczny do długoterminowych zysków.
4. Przykład wykorzystania przewagi informacyjnej: nowe drużyny w MLS
W piłce nożnej bezprecedensowe wydarzenia są rzadkością. Drużyny często grają ze sobą kilkakrotnie w ciągu jednego sezonu. Analizie mogą podlegać również ogólnodostępne dane dotyczące skuteczności zawodników i osiąganych przez nich wyników. Jednak nawet w dobrze znanym sporcie mogą pojawić się sytuacje posiadania przewagi informacyjnej, które stwarzają szanse dla obstawiających.
Co jakiś czas amerykańska liga piłki nożnej MLS zapewnia takie właśnie wyjątkowe wydarzenie, gdy nowo utworzony klub dołącza do ligi. Bez historii wyników ani bez danych, które pozwoliłyby ocenić jakość nowego klubu, zespół jest zazwyczaj traktowany jako outsider.
W sezonie 2016/2017 powstał klub Atlanta United, który dołączył do ligi MLS. Jego wygrana w pucharze MLS została wyceniona na kurs @126. Co uplasowało go razem z Minnesota United, kolejnym nowo powstałym klubem, na najgorszej pozycji w dywizji. Te kursy były oparte na kiepskich wynikach poprzednich zespołów debiutujących w lidze, a nie na szansach wynikających z wyjątkowej sytuacji Atlanty.
“Bukmacherzy traktowali nowe drużyny Minnesoty i Atlanty jak równe sobie. Dobrze poinformowani fani MLS wiedzieli, że jeden zespół jest o wiele silniejszy niż drugi.”
Minnesota stanowiła typowy przykład debiutującej drużyny MLS, której zawodnicy byli pospiesznie pozyskiwani z niższych klas rozgrywkowych. Bukmacherzy oczekiwali, że skład Atlanty będzie podobny. Sytuacja Atlanty była o tyle inna, że zamiast rozpocząć przeciętnym składem, stworzyła jedną z najbardziej wartościowych drużyn w lidze.
Zatrudnili także byłego trenera Barcelony Gerardo „Tata” Martino, który miał poprowadzić kosztownie zmontowany skład. W ciągu kilku tygodni kurs na ich zwycięstwo spadł do @16, mimo że wyniki zespołu nie w pełni odpowiadały oczekiwaniom fanów. Do czasu rozpoczęcia fazy pucharowej MLS w 2017 roku Atlanta znalazła się już na 5. miejscu wśród faworytów do tytułu po kursie @10, podczas gdy Minnesota straciła swoje szanse już na początku sezonu.
Powolne dostosowanie kursu rynkowego do realnego potencjału drużyny wynikało z niskiej płynności rynku, stwarzając cenną możliwość dla obstawiających, którzy analizowali nowo utworzony klub. Dlatego jesteśmy zwolennikami obstawiania wysokich kursów, bo na wysokich kursach bukmacherzy często się mylą. Wystarczająco często, by po uwzględnieniu przegranych zakładów, zysk pozostawał nadal bardzo pokaźny.
Osobiście preferuję poszukiwanie przewag informacyjnych w dyscyplinie tenis ziemny, gdzie ciągle dochodzą nowi zawodnicy, płynność zakładów jest wysoka i regularnie pojawiają się okazje (ok. 3% meczów kończy się kreczem z powodu kontuzji). Sezon trwa 11 miesięcy od stycznia do listopada.
5. Uzyskiwanie właściwych informacji
Dzięki Internetowi dostęp do informacji jest bardzo łatwy.
Trzeba jednak umieć odróżnić wartościowe informacje od bezwartościowych i na tym polega trudność.
Znalezienie zyskownej przewagi może być tak proste, jak:
- czytanie blogów poświęconych ligom o niskiej płynności,
- śledzenie aktualności dotyczących mało znanych sportów przed dużymi wydarzeniami,
- śledzenie znanych osób na twitterze
- korzystanie ze statystyk, które mogły jeszcze nie zostać uwzględnione w cenie rynkowej.
Sporty, dla których kursy są oferowane tylko sporadycznie, mogą stwarzać pewne szanse wygranych, ponieważ początkowo ich kursy są zazwyczaj dalekie od prawdziwej wartości. Może to mieć miejsce przed ważnymi wydarzeniami w przypadku sportów niszowych, takich jak Zimowe Igrzyska Olimpijskie, kiedy to bukmacherzy oferują kursy na dyscypliny sportowe, których nie mają w swojej stałej ofercie.
Wiedza na temat kondycji szwajcarskiej pary mieszanej curlingu lub jakości najnowszych zjazdów treningowych norweskiej drużyny bobslejowej może zapewnić graczom przewagę nie uwzględnioną w początkowych kursach. Biorąc pod uwagę zawodników NHL, którzy nie wyjeżdżają na mecze w 2018 roku, nawet rynek o poziomie płynności hokeja na lodzie będzie miał większy poziom niepewności niż zwykle.
6. Jak bukmacherzy bronią się przez asymetrią informacji
Bukmacherzy oczywiście zdają sobie sprawę z tego, że ich przewaga na mało popularnych rynkach jest mniejsza niż na rynkach popularnych. Zabezpieczają się zatem większą marżę niższymi limitami stawek.
Bukmacherzy nie są w stanie przeanalizować każdego rynku. Muszą nieustannie wybierać, na którym rynku skupiają najbardziej swoje zasoby ludzkie i są to zwykle rynki najczęściej obstawiane przez graczy u danego bukmachera. Pozostałe rynki mają niższy priorytet i mają głównie cel wizerunkowy – sprawienie wrażenia szerokiej oferty w oczach gracza. A przynajmniej szerszej lub porównywalnej do konkurencji.
Bukmacherzy nie ograniczają się do limitowania stawek na poszczególnych rynkach. Wielu bukmacherów po prostu limituje stawki konkretnych graczy, co sprawia, że tym nie opłaca się wykorzystywać przewagi informacyjnej u danego bukmachera albo muszą szukać sposobów na postawienie zakładów inną drogą niż ze swojego konta.
Trzeba pamiętać, że o ile dobrze poinformowani gracze (jest ich niewielu) są w lepszej sytuacji niż bukmacher, o tyle gracze rozrywkowi grający dla przyjemności (stanowią większość) są w gorszej sytuacji niż bukmacher. To bukmacher ma przewagę nad graczami rekreacyjnymi i dlatego w długim okresie czasu gracze rekreacyjni tracą pieniądze na rzecz bukmachera.
7. Pomiar sukcesu – pokonywanie kursów zamknięcia
Profesjonalnym sprawdzeniem tego czy twoje typy mają wartość jest przeprowadzenie analizy typów. Jednak żeby miała ona wartość statystyczną, potrzebne jest przynajmniej 100-200 typów, a jeśli kursy są wysokie to nawet 500! W praktyce takie podejście się nie sprawdza, bo zanim uzbierasz te 200 typów, to twoja strategia już kilka razy się zmieni.
Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej sprawdza się metoda kolejnych przybliżeń. Polega ona na tym, że przyjmujesz sobie jakieś założenia początkowe, a potem w zależności od wyników lekko je kolegujesz i dopasujesz dodatkowe warunki do spełnienia. Wszystko musi być możliwie proste. Im bardziej skomplikowany model, tym gorzej. Wszystko warto spisywać w Podręczniku typowania.
Skąd wiadomo, że poszło ci dobrze albo źle?
Czy typ, który byś zagrał (zagrałeś) jest wyższy czy niż niż kurs w momencie rozpoczęcia meczu? Jeśli zagrałeś wyższy kurs, to prawdopodobnie miałeś lepsze informacje niż rynek.
Na płynnym rynku jest to już wystarczające, aby móc zarabiać na tak małych przewagach, jeżeli twoja skuteczności regularność jest wystarczająca.
Analiza kursu zamknięcia powie ci czy idziesz w dobrym kierunku. Monetyzowanie twojej przewagi jest już długotrwałym procesem i omawiam go w innych artykułach.
Graczom zaawansowanym mogę powiedzieć, że małe przewagi łatwo wykorzystać do zakładów arbitrażowych albo w tradingu.
Ustalenie wartości informacji na rynku o niskiej płynności może być trudniejsze. Mniejsza liczba graczy na rynku uniemożliwia kursom osiąganie efektywnej wartości. Kurs może również zostać zniekształcony przez jedną stronę działającą na podstawie nieistotnych lub fałszywych informacji.
8. Ograniczenia – wybór bukmachera
Wielu bukmacherów stosuje niskie limity stawek na zdarzenia o ograniczonej ilości informacji, natomiast inni stale blokują lub ograniczają klientów, którzy regularnie zarabiają na rynkach niszowych. Przy takich barierach ważne jest, aby znaleźć bukmachera, który nie będzie ograniczał ani blokował graczy cieszących się wysokimi wygranymi.
Dobry bukmacher sprzyja udziałowi wygrywających graczy i wykorzystuje sygnały płynące z ich zakładów do kształtowania kursów. Jeśli chcesz osiągnąć zysk z wykorzystaniem asymetrii informacji, wybierz bukmachera, który nagrodzi Cię za dostęp do wartościowych informacji.
Napisz do mnie jakie masz potrzeby, aby otrzymać listę bukmacherów
Polecany bukmacher:
Jak możemy poprawić artykuł?
Jeśli chciałbyś dać nam możliwość odpowiedzi, to podaj email:
Dziękujemy za przesłanie opinii.